چگونه افكار منفي را از بين ببريم؟

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

چگونه افكار منفي را از بين ببريم؟

۱۵۶ بازديد

همه ما روزانه در معرض افكار منفي قرار مي گيريم. افكار منفي آن دسته از افكاري است كه ارادي يا غير ارادي به ذهن ما وارد مي شود و ما را آزار داده و عملكرد زندگي ما را تحت تاثير خود قرار مي دهد. اين افكار مي تواند يا از طريق محيط بيروني وارد ذهن ما شود يا ساخته تخيل و افكار خودمان باشد. چيزي كه در اين رابطه بسيار مهم است، مقاومت ما براي فكر نكردن به تصورات منفي است. بايد بدانيد مقاومت نوعي مكانيسم دفاعي است كه مسئله اصلي را تشديد مي كند. لازم است كه چند راهكار براي پاكسازي ذهن از افكار منفي را مطالعه كنيد. براي تحقق اين هدف مشاوره با يك متخصص نيز بسيار موثر است.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه راه هاي مقابله با افكار منفي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

افكار منفي چيست و چگونه مانع ما مي شود؟

تفكر منفي يك عادت ذهني است و تا زماني كه شما اقدام به رهايي از آن نكنيد، مي تواند شما را در خودش غرق كند. هنگامي كه يك فكر منفي را شروع مي كنيد، غرق شدن در آن مي تواند وسوسه انگيز باشد اما براي جلوگيري لازم است كه تلاش كنيد.

مقاومت در مقابل افكار منفي الگوي تفكر شما را تقويت مي كند و فرايند افكار منفي را تقويت مي كند. وقتي شما سعي مي كنيد درباره چيزي فكر نكنيد در واقع بيشتر در مورد آن فكر مي كنيد.

اصرار شما بر انكار واقعيت ذهنتان شما را عقب مي اندازد. بايد به پذيرش معايب خود و اتفاقاتي كه در ذهنتان مي افتد برسيد تا بتوانيد از شر آن ها خلاص شويد.

 

ريشه افكار منفي

براي پاكسازي ذهن از افكار منفي ابتدا بايد علت و ريشه هاي آن را بدانيم. اصلي ترين دلايل ايجاد تفكر منفي، تجربيات منفي و اتفاقات آزار دهنده در طول زندگي است. اكثر ديده ايد كه كودكان معمولا در افكارشان تصاوير مثبت نقش بسته است. چرا كه كودكان تجارب منفي در ذهن خود ندارند و جايي براي افكار منفي در ذهنشان نيست. اما با گذشت زمان و اتفاقات و تجارب ناراحت كننده، افكار مربوط به آن اتفاقات در ذهن ما مي ماند و با هر بار توجه به آن، پررنگ تر مي شود و درگيري بيشتري در ذهن ايجاد مي شود.

شكست هاي عاطفي، شغلي و تحصيلي، طرحواره هاي منفي ذهني نسبت به زندگي، فشار هاي مالي و خانوادگي، سابقهاختلالات خلقي مثل افسردگي يا اضطراب شديد و عوامل منفي ديگر باعث ايجاد تفكر منفي مي شود.

اين نكته كه هر كس در زندگي تجارب شكست خواهد داشت طبيعي است اما اينكه چگونه با آن ها برخورد كنيم نياز به مهارت و ارتباط با يك مشاوره روانشناسي دارد.

 

تاثير افكار منفي بر بدن

افكار منفي يكي از اصلي ترين دلايل بيماري هاي روان تني يا سايكوسوماتيك است. استرس، اضطراب، وسواس ها و ... همه ناشي از افكار منفي زياد است كه در نهايت به بيماري هاي جسمي متعددي منتج مي شود. سردرد هاي ميگرني، فشار خون، آسيب هاي قلبي، ديابت، سوزش معده، بهم ريختگي سيستم گوارشي و ... برخي ديگر از موارد مسلط شدن افكار منفيبر شماست.

 

راه هاي پاكسازي ذهن از افكار منفي

براي رهايي از تفكر منفي، شما بايد يك رويكرد متفاوت را امتحان كنيد، رويكردي كه ذهن شما را از اين افكار منفي پاك كند. در ادامه چند راه براي تمرين رهايي از تفكر منفي و جايگزيني افكار مثبت را ذكر خواهيم كرد.

تغيير زبان بدن:

وقت هايي را براي مشاهده زبان بدنتان بگذاريد. به اين فكر كنيد كه آيا شما فكر مي كنيد كه در يك موقعيت بن بست گير افتاده ايد و سرگردانيد؟ اگر جواب مثبت است به احتمال زياد درگير افكار منفي هستيد. زبان بدن بد مي تواند تصوير شما را تخريب كند و باعث از بين رفتن اعتماد به نفس شما شود. در اين حالت طبيعي است كه شروع به افكار منفي كنيد. سعي كنيد در چنين موقعيت هايي با اعتماد به نفس بيشتري رفتار كنيد و بيشتر لبخند بزنيد. زبان بدن خود را تنظيم كنيد تا احساس بهتري داشته باشيد.

فكر منفي خود را كشف كنيد:

گاهي اوقات تفكر منفي به اين ديل اتفاق مي افتد كه شما نياز داريد احساسات مخرب را تخليه كنيد. شما نبايد درد ها را در خودتان بريزيد. اگر چيزهايي هست كه نياز داريد بقيه بشنوند، جلوي خود را نگيريد و درباره اش با ديگران صحبت كنيد. حافظه كلامي زودتر از حافظه تصويري فراموش مي شود، بنابراين قرار دادن افكار در قابل كلمات، قالب فكر شما را شكل مي دهد. اين روش مي تواند همه چيز را در مقابل چشمان شما قرار دهد و كمك مي كند ريشه مشكلات خود را كشف كنيد.

يك دقيقه براي آرام كردن ذهنتان از تمام افكار صرف كنيد:

هنگامي كه ذهن شما با سرعت در حال حركت است، نگه داشتن آن بسيار سخت خواهد بود. با وجود چيزهايي كه در اطراف سرتان مي چرخد، كنترل افكار به خصوص افكار منفي بسيار سخت خواهد بود. چيز هاي كم اهميت را از سرتان خارج كنيد. آرامش دادن به ذهن نهايتا يك دقيقه طول خواهد كشيد. اين روش نوعي مديتيشن يا مراقبه است كه شما در آن ذهن خود را تخليه مي كنيد. 

آهنگ افكار خود را تغيير دهيد:

گاهي اوقات افكار منفي نتيجه يك چشم انداز ضعيف است. به ديدي كه نسبت به افكار و چيز هايي كه در سرتان مي چرخد، نگاه كنيد. مثلا بجاي جملاتي مثل " من در يك راه بسيار سخت هستم و هرگز نمي توانم از پس آن بر بيايم" بگوييد "من با برخي از مشكلات مواجه شدم، اما در حال تلاش براي پيدا كردن راه حل هستم".

شما اساسا همان حرف را مي زنيد، اما از يك ديد مثبت تر و انرژي بخش تر مي نگريد. شايد در نگاه اول بسيار ساده به نظر برسد اما اين تفاوت كوچك در نحوه فكر كردن مي تواند به مرور زمان الگو هاي تفكر شما را تغيير دهد.

خلاق باشيد:

هنگامي كه افكار منفي به سراغ ما مي آيند، مي توانيد به طور خلاقانه با آنها وقت بگذرانيد. براي افكارتان يك دريچه خلاقانه طراحي كنيد، آن ها را بنويسيد يا نقاشي كنيد. حتي اگر لازم بود از مداد رنگي استفاده كنيد. زماني كه از خلاقيت خود استفاده مي كنيد، مي توانيد افكار منفي را از ذهنتان خارج كنيد.

محيط را تغيير دهيد:

درست است كه افكار ما در چهارچوب ذهن به وجود مي آيد اما گاهي افكار ما محصول محيط است. وقتي شما خودتان را با افراد منفي باف و تصاوير منفي محاصره كرديد، جاي تعجب نيست كه افكار منفي داشته باشيد. قدم زدن و دور شدن از محيط هاي منفي بسيار مي تواند به شما كمك كند. سعي كنيد تنها و به دور از فضاهايي كه شما را اذيت مي كنند گام بگذاريد. پارك، موزه يا هر جايي كه دوست داريد. زماني كه صرف دور بودن از محيط مي كنيد مي تواند اثرات منفي آن ها را در شما از بين ببرد و شما را به آرامش ذهني برساند.

يك ليست از چيزهايي كه داريد آماده كنيد و قدردان باشيد:

افكار منفي ممكن است مانع از به ياد آوردن تمام چيزهايي كه در زندگي به دست آورديد، شود. اگر قدر ناشناس هستيد پس بايد تمرين كنيد كه بتوانيد دوباره روي چيزهاي خوبي كه اطرافتان هست تمركز كنيد و آن را به جاي افكار بدتان قرار دهيد. مهم نيست چقدر فهرست چيزهايي كه بايد بخاطرش شكرگزار باشيد كوچك است، مهم اثري است كه همين ليست كوچك روي ديد شما به زندگي مي گذارد. هيچ كاري را براي رضايت و تصديق ديگران انجام ندهيد. بعد از مدت مي فهميد چه چيز هاي با ارزشي داريد كه قبلا متوجه آن نبوديد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه راه هاي مقابله با افكار منفي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع  چگونه افكار منفي را از بين ببريم؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.