تاثير اپليكيشن‌هاي دوست‌يابي بر روابط اجتماعي

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تاثير اپليكيشن‌هاي دوست‌يابي بر روابط اجتماعي

۱۵۰ بازديد

آيا از تاثير اپليكيشن‌هاي دوست‌يابي بر روابط اجتماعي آگاهي داريد؟ شايد شما هم براي پاسخ به احساس نيازتان به ايجاد ارتباطي تازه و مناسب دست به دامان اپليكيشن‌هاي دوست‌يابي شده باشيد. اين برنامه‌ها بسيار متنوع هستند و هركدام اهداف مختلفي دارند. اين برنامه ها با هدف ايجاد ارتباط عاشقانه و عاطفي تا ملاقات با يك غريبه در نزديكي شما طراحي شده‌اند تا دوستي مناسب براي گذراندن زماني محدود را انتخاب كنيد. در هر حالت اپليكيشن‌هاي دوستيابي علاوه بر فرصت‌هايي كه در برابر شما قرار مي‌دهد، مي‌تواند اثرات ناخواسته‌اي را به همراه داشته باشد. براي آشنا شدن با تاثير اپليكيشن‌هاي دوست‌يابي بر روابط اجتماعي و استفاده از اين برنامه‌ها و چگونگي استفاده بهتر از آن‌ها، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تاثير اپليكيشن‌هاي دوست‌يابي بر روابط اجتماعي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

اثرات اپليكيشن‌هاي دوستيابي

برنامه‌هاي دوست‌يابي در بعضي مواقع فرصت سنجيدن معيارهايي را ايجاد مي‌كند كه در ايجاد روابط در دنياي واقعي هم چندان در دسترس ما نيستند. با استفاده از اين اپليكيشن‌ها مي‌توانيد علائق و ويژگي‌هاي افراد را در نظر بگيريد و ببينيد تا چه اندازه نظرات شما به هم نزديك است و آيا مي‌توانيد افراد مناسبي براي دوستي يا رابطه‌اي عاطفي و عميق باشيد؟ اما در كنار اين فرصت استفاده بلندمدت از اين برنامه‌ها مي‌تواند اثراتي منفي بر روابط اجتماعي شما داشته باشد.

تعاملات و روابط اجتماعي را غيرشخصي مي‌كند

تحقيقات نشان داده افراد وقتي گزينه‌هاي زيادي براي انتخاب در دسترس داشته باشند، انتخاب كمتر اتفاق مي‌افتد. يعني ما در اين شرايط با وسواس بيشتري دست به انتخاب مي‌زنيم و به انتخاب خود كمتر اعتماد مي‌كنيم.

تقلب راحت است

دروغ گفتن در مورد خودتان در فضاي مجازي بسيار راحت‌تر است. گذاشتن عكس‌هاي جوانتر و با زاويه بهتر از خود تا نوشتن ويژگي‌هاي مناسب و جامعه‌پسند براي معرفي خود همگي نوعي تقلب محسوب مي شوند. با اين كه امكان دارد افراد در محيط واقعي هم در معرفي خودشان تقلب كنند اما كشف كردن درستي اطلاعات در فضاي مجازي خيلي سخت‌تر است. در ضمن چه چيزي تضمين مي‌كند كسي كه شما در اين محيط انتخاب كرديد و در پي رابطه‌اي عاطفي و عميق با او هستيد هم‌ زمان با افراد ديگر به همين صورت در ارتباط نباشد؟

عزت نفس پايين

تحقيقات نشان داده افرادي كه از سايت‌ها و نرم‌افزارهاي دوست‌يابي استفاده مي‌كنند بدون توجه به جنسيتشان از عزت نفس پايين‌تري برخوردار هستند. شما در اين محيط به راحتي خود را با ظاهري كه از ديگران مي‌بينيد مقايسه مي‌كنيد. مقايسه با ديگران احساس شما را نسبت به خودتان تخريب مي‌كند، جذابيت شما را زير سوال مي‌برد و در نهايت عزت نفستان را كاهش مي‌دهد. تمامي اين ها منجر به تخريب مهارت شما در روابط اجتماعي مي شود.

روابط بلندمدت و معنادار را محدود مي‌كند

ايجاد يك رابطه معنادار بلندمدت با يك نفر نياز به زمان و تلاش زيادي دارند. در اين رابطه شما بايد انرژي زيادي صرف كنيد و سرمايه عاطفي و زماني خود را هزينه كنيد، تا به دركي عميق و رابطه‌اي پرمعنا برسيد. اما محيطي كه اين نرم‌افزارهاي دوست‌يابي براي شما فراهم مي‌كنند نفر بعدي را به سادگي در اختيار شما مي‌گذارد. در دسترس بودن انتخاب‌هاي بعدي باعث مي‌شود كه حوصله‌اي كه لازم است براي ايجاد يك رابطه بلندمدت به خرج دهيد را صرف نكنيد. در اين محيط ديگران شما را به راحتي قضاوت مي‌كنند و اگر به نظر مناسب نرسيد با يك كليك به سراغ نفر بعد مي‌روند.

شواهد نشان مي‌دهد كه با گسترش اين محيط‌هاي دوست‌يابي در فضاي مجازي افراد به مدت طولاني‌تري تنها مي‌مانند و با سختي بيشتري مي‌توانند شروع به برقراري روابط كنند.

اعتيادآور است

شايد اين تجربه را داشته باشيد كه استفاده از سايت يا اپليكيشن دوست‌يابي براي شما مثل يك بازي سرگرم‌كننده شده باشد. بله همينطور است! چك كردن پروفايل افراد و مقايسه آن‌ها و تصور ملاقات و دوستي با آن‌ها مانند بازي بسيار سرگرم‌كننده‌اي است كه براي مغز شما به شدت لذت‌بخش است. وقتي شما در برابر اين چنين تكليف سرگرم‌كننده‌اي قرار مي‌گيريد و با هر بار باز كردن برنامه به مغزتان پاداش مي‌دهيد، دقيقا مانند مصرف مواد يا بازي قمار احتمال دارد كه معتاد شده باشيد. در واقع مي توان گفت دچار اعتياد به اينترنت شده ايد.

اعتماد را سخت‌تر مي‌كند

در محيط اين اپليكيشين‌هاي شما بيشتر با پديده غيب‌شدن آدم‌ها روبرو مي‌شويد. بعد از مدتي با فردي احساس نزديكي كرده و با او زمان زيادي را هم‌صحبت شده‌ايد، اما او ناگهان ناپديد شده و ديگر در دسترس شما نيست. اين اتفاق مي‌تواند لطمه زيادي به اعتماد شما به افراد بعدي كه با آن‌ها قرار مي‌گذاريد وارد كند.

غيب شدن افراد بعد از ملاقات حضوري هم مي‌تواند اتفاق بيفتند اما تفاوتي در ديدن زبان بدن و ارتباط غير كلامي است. وقتي شما زبان بدن و رفتار ظاهري ديگران را مي‌بينيد مي‌توانيد كيفيت و شرايط ارتباط و قرارتان را ارزيابي كنيد. در شرايط حضوري شما از لبخند، لحن كلام، ژست بدن و ظاهر افراد تشخيص مي‌دهيد كه چه احساسي دارند و يا چه چيزي روي آن‌ها تاثير گذاشته است. اما وقتي در محيط اپليكيشن طرف مقابل شما مي‌رود راهي براي حدس زدن شرايط تمام شدن اين ارتباط نداريد.

در ضمن وقتي مخاطب شما ناگهان ارتباط را قطع مي‌كند، شما از خودتان مي‌پرسيد آيا من يا پروفايلم مشكلي داريم كه دوستم ندارد؟ اين‌جا علاوه بر ايجاد بي‌اعتمادي در شما، احساستان به خودتان هم تخريب شده و عزت نفستان كم مي‌شود.

 

مهارت‌هاي دوست‌يابي خودتان را افزايش دهيد

قبل از اين كه دست به دامن فضاي مجازي و برنامه‌هاي دوست‌يابي شويد سعي كنيد با افزايش مهارت‌هاي روابط اجتماعي و دوست‌يابي خودتان در فضاي واقعي به ايجاد ارتباط موفق بپردازيد. اگر خودتان مهارت لازم را در محيط واقعي نداشته باشيد مطمئن باشيد نه تنها اين اپليكيشن‌ها به شما كمكي نمي‌كنند بلكه ممكن است شرايط را براي آسيب بيشتر شما فراهم كنند.

 

برنامه را از روي گوشي پاك كنم؟

نياز به اين كار نيست! برنامه‌هاي دوست‌يابي با شرايطي كه گفتيم توان اين را دارند كه سلامت روان ما را تهديد كنند و مشكلات اجتماعي نيز به بار بياورند، اما شما نگذاريد. در صورت استفاده آگاهانه از اين اپليكيشن‌ها، مي‌توانيد اثرات مخرب آن‌ها را محدود كنيد و حتي استفاده مورد نياز و مفيد خود را از آن‌ها ببريد. اما براي اين كار بايد به نكاتي توجه داشته باشيد.

ارتباط را به فضاي واقعي بياوريد

سعي كنيد با رعايت نكات امنيتي و شرايطي كه منجر به آسيب شما نشود ارتباط ايجاد شده در فضاي مجازي را زودتر به فضاي واقعي بكشانيد. در فضاي واقعي بهتر مي‌توانيد فرد مقابلتان را بسنجيد، احتمال غيب شدنش را كم كنيد و به او كمتر فرصت تقلب بدهيد. اگر خود نيز به اين نتيجه رسيديد كه اين رابطه سرانجامي ندارد، به آن رابطه پايان دهيد. براي اطلاع از نحوه پايان دادن به رابطه كليك كنيد.

به افراد فرصت بيشتري بدهيد

دفعه بعد كه با دوستي جديد قرار ملاقات گذاشتيد يادتان باشد كه در زير يك پروفايل، انساني قابل كشف حضور دارد. براي كشف كردن شخصيت يك دوست نياز به انرژي و زمان زيادي داريد. پس اين فكر كه اين برنامه مانند دريايي است پر از ماهي‌هاي مناسب نه تنها به شما كمك نمي‌كند بلكه شما را تنهاتر مي‌كند. مقاله چگونه يك ارتباط عاشقانه را آغاز كنيم را بخوانيد. 

خودتان را بيشتر دوست داشته باشيد

عزت نفس پايين شما را در برابر اثرات اين برنامه‌ها آسيب‌پذيرتر مي‌كند. پس بايد به دوست داشتن خودتان اهميت بدهيد. تنها در اين حالت است كه اگر تجربه من در فضاي مجازي احساس جذاب بودن، زيبا بودن و دوست‌داشتني بودن من را تهديد كند باز هم من آسيب نمي‌بينم و حتي مي‌توانم از ظرفيت مناسب آن استفاده خودم را ببرم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تاثير اپليكيشن‌هاي دوست‌يابي بر روابط اجتماعي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : تاثير اپليكيشن‌هاي دوست‌يابي بر روابط اجتماعي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.