نه گفتن به كودكان

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

نه گفتن به كودكان

۱۶۶ بازديد

كودكان به دليل كنجكاوي تمايل به شناخت محيط دور و بر خودشان را دارند، اما همين كنجكاوي آن ها را در معرض خطرهايي قرار مي دهد؛ به همين خاطر مهارت نه گفتن به كودك يكي از مهمترين اصل هاي تربيتي است. در زمان هايي كه احتمال دارد كودك به خودش آسيب بزند بايد به او نه گفت و دليل نه گفتن را به او توضيح داد. نحوه نه گفتن به كودكبايد طوري باشد كه كودك به حرفتان توجه كند و آن را ناديده نگيرد. براي آگاهي از روشهاي تربيتي كودكان و چگونگي برخورد با خواسته هاي آن ها مي توانيد از تجربه مشاوران كودك استفاده نماييد. همچنين در اين مقاله درباره چگونگي برخورد با كودكان و نه گفتن به آن ها صحبت خواهيم كرد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مهارتهاي نه گفتن به كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

چگونه به كودكان نه بگوييم:

وقتي درخواست هاي كودك براي او خطر دارد و ممكن است به او آسيبي وارد شود، بايد به آنها نه بگوييد. حتما زماني كه خواسته كودكتان را برآورده نمي كنيد دليل آن را هم برايش با آرامش به طوري كه متوجه حرف هايتان شود توضيح دهيد.

محيط امن و مناسب فراهم كنيم

كودكاني كه به تازگي راه رفتن را ياد مي گيرند، علاقه دارند كه محيط اطراف خود را بشناسند، اگر دكور خانه را طوري بچينيد كه وسايل خطرناك در دسترس كودك نباشد، در ارتباز با فرزندتان كمتر از جمله هاي منفي بكن، نكن استفاده خواهيد كرد. پس بهترين راه اين است كه محيط خانه طوري باشد كه براي بازي كردن كودك خطري نداشته باشد.

نه را با جملات مثبت بگوييد

گاهي كودكان فقط با شنيدن نه نمي توانند دليل بعضي از قانون ها را بفهمند. با اين كودكان بايد با جملات مثبت حرف بزنيد، مثلا به جاي اينكه بگوييد "نبايد قبل غذا بستني بخوري" به او بگوييد "تو مي تواني بعد از غذا بستني بخوري".

حق انتخاب

وقتي به كودك حق انتخاب مي دهيد، در واقع به او حس استقلال را منتقل مي كنيد و اينكه مي فهمد در نهايت به خواسته اش مي رسد. در ضمن اين انتخابها نبايد زياد باشد، دادن دو انتخاب كافي است. براي مثال كودك در اتاق توپ بازي مي كند و به او مي گوييد در خانه توپ بازي نكن، اما بهتر است بگوييد مي تواني روي زمين با توپت بازي كني يا در حياط بازي كني. 

لحن و حركات مناسب داشته باشيد

زمانيكه با كودك حرف مي زنيد، در فاصله يك متري او باشيد، با لحني آرام و شمرده و بدون گفتن كلمه نه حرف خود را بزنيد. در ضمن با حركات بدن مي توانيد به كودك نشان دهيد كه از كاري كه مي كند ناراحت شده ايد. اگر خطري كودك را تهديد مي كند، او را در بغل بگيريد تا بفهمد چقدر به سلامتي او اهميت مي دهيد.

دليل مخالفت تان را بگوييد

بعضي از والدين فكر مي كنند، چون كودك بطور كامل دليل مخالفتشان را درك نمي كند، پس نيازي به توضيح دادن نيست. حتي اگر كامل توضيح دهيد كه چرا مخالف هستيد ممكن است كودكتان درك نكند اما اين روش تربيتي به او مي فهمانيد هر كاري دليلي دارد و عدم درك او درستي كار را تاييد نمي كند. درك كودك مدتي زمان مي برد، اما بعد از گذشت زمان تاثير خود را خواهد گذاشت.

 

آيا به همه درخواستهاي كودك پاسخ مثبت بدهيم؟

بچه هايي كه هيچوقت نه نمي شنوند، وقتي بزرگ تر مي شوند، فكر مي كنند همه چيز بايد همان طوري باشد كه آن ها مي خواهند و اگر بر خلاف آن اتفاق بيفتد، ناراحت و گاهي گوشه گير مي شوند. بايد به كودك از همان سنين پاييت ياد بدهيد كه هر چيزي قانون خودش را دارد و بايد به آن ها احترام بگذارد. در خانه بعد از 3-4 سالگي قوانيني را در خانه بگذاريد كه در حد درك كودك باشد و در اجراي اين قوانين جدي باشيد. گاهي والدين براي جلوگيري از لوس شدن كودك بسيار سخت گيرانه برخورد مي كنند، بهتر است از افراط و تفريط بپرهيزيد.

 

پيامد عوض كردن قوانين بعد از نه گفتن

اگر كودك درخواستي داشت كه در توانايي شما نبود يا صلاح ندانستيد به او جواب مثبت بدهيد، در مقابل درخواست هاي او سر فرود نياريد. كودكان بهانه گير ممكن است براي هر موضوعي قهر و گريه كنند. اگر در مقابل گريه كودك، شما تسليم مي شويد و خواسته او را قبول مي كنيد، ياد مي گيرد كه در دفعات بعد براي رسيدن به خواسته اش از همين راه استفاده كند. وقتي بگوييد اين كار را نكن، با گريه شما را متقاعد مي كند تا آن كار را انجام دهد. بنابراين وقتي به كودك نه مي گوييد تحت هيچ شرايطي از حرف خود بر نگرديد.

 

اگر به خواسته هاي كودك نه بگوييم باعث كمبود و عقده اي شدن كودك نمي شود؟

بعضي از والدين به تمام خواسته هاي كودك جواب مثبت مي دهند تا فرزندشان دچار كمبودي نشود. درحالي كه كودك بعد از چهار سالگي بايد ياد بگيرد كه نه بشنود و با بعضي از خواسته هايش مخالفت شود، تا بفهمد هميشه همه چيز آن طور كه او مي خواهد نمي شود. اگر كودك هميشه جواب مثبت بشنود، در سنين بزرگسالي زماني كه مانع بزرگي سر راهش قرار گيرد، فكر مي كند دنيا به آخر رسيده است. البته اگر هميشه هم به كودك نه بگوييم سرخورده مي شود، پس هدف برآورده كردن خواسته هاي معقول كودك مي باشد. ممكن است 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مهارتهاي نه گفتن به كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : نه گفتن به كودكان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.