علل و راه هاي پيشگيري از زايمان زودرس

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

علل و راه هاي پيشگيري از زايمان زودرس

۱۳۸ بازديد

زايمان زودرس و سقط جنين از جمله نگراني هاي زنان در طي بارداري است. به دنيا آوردن كودك نارس به همراه مشكلات جسماني براي خانواده مسائل زيادي را ايجاد خواهد كرد. يكي از راه هاي جلوگيري از زايمان زودرس رعايت دستورات پزشك و مراقبت هاي دوران بارداري است. اما در بسياري از موارد با وجود رعايت تمامي موارد زايمان پيش از موعد اتفاق مي افتد. در اين شرايط نيز متخصصان تلاش دارند تا بتوانند كودك را زنده نگه داشته و مانع آسيب هاي احتمالي شوند. پيش از آن كه زايمان زودرس اتفاق بيافتد علائمي براي پيش بيني قابل شناسايي است. شما با آگاهي از اين علائم و اطلاع دادن به پزشك خود مي توانيد از خود و جنين تان محافظت كنيد. در اين مقاله شرحي از نشانه ها، عوامل خطر، راه هاي پيشگيري از زايمان زودرس صحبت كرده ايم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مرابت هاي بارداري و جلوگيري از زايمان زودرس مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

زايمان زودرس يا زايمان پيش از موعد

زايمان زودرس يا ذ به تولد زود هنگام كودك به مدت حداقل سه هفته قبل از تاريخي كه پزشك تعيين كرده است، گفته مي شود. هرچه زمان تولد به 37 هفته نزديك تر باشد، مشكلات كودك بعد از تولد كمتر خواهد بود. اما خبر خوب اين كه در صورت بروز خطر زايمان زودرس پزشكان با استفاده از روش هايي مي توانند تولد نوزاد را به تعويق بي اندازند.

 

عوامل ايجاد خطر زايمان زودرس

عوامل متعددي مي توانند باعث ذ شوند، اما تا به حال علت خاصي براي زايمان پيش از موعد مشخص نشده است. با اين حال برخي عواملي كه خطر زايمان زودرس را بيشتر مي كنند، عبارتند از:

  • داشتن سابقه زايمان زودرس
  • حاملگي دوقلو يا چند قلو
  • فاصله زماني كمتر از شش ماه با بارداري پيشين
  • حاملگي از طريق لقاح در آزمايشگاه
  • مشكلات مربوط به رحم يا جفت
  • نوشيدن الكل، سيگار كشيدن و يا استفاده از مواد مخدر غير مجاز
  • برخي ازعفونت ها در رحم و دستگاه تناسلي
  • برخي از بيماري هاي مزمن مانند فشار خون بالا و ديابت
  • داشتن وزن كم يا اضافه وزن قبل از بارداري
  • حوادث زندگي استرس زا، مانند مرگ يكي از عزيزان يا خشونت خانگي
  • سابقه سقط جنين
  • آسيب فيزيكي يا رواني

نكته: به دلايلي ناشناخته، زايمان زودرس در زنان سياه پوست نسبت به نژادهاي ديگر بيشتر اتفاق مي افتند. با اين وجودزايمان زودرس براي بسياري از زناني كه هيچ كدام از نشانه هاي فوق را نداشته اند نيز اتفاق مي افتد.

 

چگونه متوجه احتمال زايمان زودرس شوم؟

براي آن كه بتوانيد مانع از زايمان زودرس شويد بايد علائم هشدار دهنده و نشانه هاي آن را بشناسيد. اقدام سريع و به موقع مي تواند تفاوت بزرگي براي شما ايجاد كند. در ادامه به برخي از علائم اشاره كرده ايم كه مي تواند مشابه با روند طبيعي حاملگي باشد. بهتر است در اين مورد شرط احتياط را رعايت كرده و در صورت وجود اين علائم پزشك خود را جريان قرار دهيد.

كمر دردي كه معمولا در قسمت پايين كمرتان احساس مي كنيد. درد ممكن است مداوم و يا گاهي قطع شود. اما ميزان درد كم نمي شود.

  • انقباضات در هر 10 دقيقه و يا در بازه زماني بيشتري اتفاق مي افتند
  • گرفتگي هايي در زير شكم كه مانند درد قاعدگي است
  • انقباض هر 10 دقيقه يا بيشتر
  • افزايش و يا خارج شدن ترشحات از واژن
  • علائم آنفولانزا مانند؛ تهوع، استفراغ يا اسهال (حتي در موارد خفيف هر چه سريع تر به پزشك خود اطلاع دهيد)
  • افزايش فشار داخل لگن يا واژن
  • خونريزي واژينال

 

در صورت خطر زايمان زودرس چه كنيم؟

بعد از تشخيص خطر زايمان زودرس بيشترين تاكيد بر حفظ آرامش و استراحت خواهد بود. در صورت نياز پزشكتان براي كاهش انقباضات دارو تجويز خواهد كرد. بنابراين براي سلامت خود و كودكتان از فعاليت هايي كه ضروري نيستند صرف نظر كرده و با استفاده از روش هاي كاهش استرس خود را از اضطراب دور كنيد. تخليه هيجاني و صحبت درباره افكار منفي مي تواند باعث كاهش فشار موجود بر شما شود.

 

از هفته چند احتمال زنده ماندن كودك وجود دارد؟

بيش از 75% كودكان زودرس را مي توان با اقدامات طبي و مراقبت هايي كه در طي زايمان و بعد از تولد در NICU مي شود، زنده نگه داشت. كودكاني كه كمتر از هفت ماه در رحم مادر رشد مي كنند، شانس كمتري براي زنده ماندن دارند. زنده ماندن كودكان با توجه به وزن، رشد اندام ها و طول بارداري متغير مي باشد.

كودكان زودرس در كوتاه مدت داراي مشكلات قلبي، تنفسي، گوارشي، فشار خون، نقص در دستگاه ايمني و احتمال خونريزي مغزي هستند. در اثر مشكلات كوتاه مدت ممكن است كودك آسيبي ببيند كه در بلند مدت براي او دشواري هايي ايجاد نمايد. فلج مغزي، اختلالات يادگيري، مشكلات بينايي، مشكلات شنوايي، مشكلات دندانپزشكي، مشكلات رفتاري و رواني از جمله مسائلي است كه كودكان نارس بعد از زنده ماندن دچار مي شوند. توجه داشته باشيد كه اين عوارض هميشه به وجود نمي آيد، بسيارند كودكان نارسي كه بعد از مراقبت هاي پزشكي مانند ديگر كودكان از سلامت كامل برخوردارند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مرابت هاي بارداري و جلوگيري از زايمان زودرس مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : علل و راه هاي پيشگيري از زايمان زودرس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.