چگونه با يك فرد معلول رفتار كنيم؟

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

چگونه با يك فرد معلول رفتار كنيم؟

۱۶۶ بازديد

ناآگاهي از نحوه برخورد صحيح با معلولين گاه باعث مي شود ديگران از اين افراد فاصله بگيرند، تا مبادا آسيبي به آن ها بزنند. معلوليت گاهي ناخواسته يك مانع اساسي و بزرگي را در ايجاد يك رابطه خوب با ديگران فراهم مي كند. اگر خانواده معلول را يك فرد ناتوان ببيند، قطعا احساس ناتواني را به او تلقين مي كند. اما بالعكس در برخي خانواده ها طوري با يك فرد معلول مانند افراد عادي جامعه برخورد مي كنند كه فرد معلول به هيچ عنوان احساس نقص عضو و يا كمبود خاصي نمي كند. در اين شرايط او تلاش مي كند مانند بقيه افراد در جامعه (با كمي تفاوت) ظاهر شود، براي كمبودهاي خود جنگيده و نواقص را با تلاش بسيار زياد خود جبران كند. در اين مقاله جوانب مختلف ارتباط با معلولين را بررسي كرده ايم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه برخورد صحيح با معلولين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

معلولين مانند ساير افراد جامعه داراي احساس و هيجان هستند.

اينكه جامعه معلولين را از بقيه افراد در جامعه جدا بدانيد، به نظر اخلاقي نمي رسد. زيرا معلولين هم مانند سايرين داراي احساس بوده و درك و فهمي مانند بقيه دارند. البته به دليل محدوديت هايي كه دارند، نسبت به ديگران از حساسيت بيشتري برخوردارند و ممكن است به رفتار و گفتار ديگران واكنش افراطي نشان دهند. 

 

دغدغه هاي زندگي با يك فرد معلول

خانواده وظيفه دارد تا حد امكان شرايطي را فراهم كند تا فرد معلول در خانواده كمبودي احساس نكند و بتواند با شرايط عادي جامعه پيش برود. اما معمولا خانواده هاي افراد معلول با دغدغه ها و مشكلات زيادي در اين ميان دست و پنجه نرم مي كنند. مشكلات حركتي، ناتواني در حضور فرد معلول در محيط هاي مورد علاقه، مشكل استحمام، مشكل استفاده از وسايل نقليه عمومي و... همه مي تواند از جمله مسائل زندگي با معلولين به حساب آيد.

 

آيا قصد ازدواج با يك فرد معلول را داريد؟

ازدواج با فرد معلول با چالش ها و مشكلات متعددي روبرو مي باشد. اگر با فردي كه داراي معلوليت است، قصد ازدواج داريد، بايد به مسائلي مانند مشكلات حركتي موجود، محدوديت هاي بيرون رفتن با هم، نگاه اطرافيان، طعنه زدن فاميل و... مي تواند چالش هاي ازدواج شما با بيمار معلول باشد.

شما بايد به عنوان يك فرد بالغ تصميم مهمي براي آينده خود با يك فرد معلول بگيريد. اگر شما فردي سالم هستيد و قصد ازدواج با فرد معلول را داريد، در تصميم گيري عجله نكنيد. در اين تصميم گيري تمامي جوانب امر را در نظر بگيريد. اگر شما با فردي كه قرار است با او ازدواج كنيد، در ديگر عوامل تفاهم كافي داريد، بايد تا حد امكان با چالش هاي زندگي با يك فرد معلول آشنا شويد. بايد جزييات برخورد با يك فرد معلول را بدانيد تا بتوانيد بهترين تصميم را اتخاذ كنيد. براي اطمينان از تصميم خود دريافت مشاوره پيش از ازدواج ضرورت دارد.

 

 مزاياي ازدواج يك فرد سالم با فرد معلول

زندگي يك فرد سالم جسماني با فرد معلول مي تواند در زندگي فرد معلول تغيير و تحولي ايجاد كند. به طوري كه همسري كه معلوليت ندارد مي تواند نقص هاي موجود در همسر معلول را جبران كرده و وي را در زمينه انجام امور مختلف كمك كند. اين مسئله باعث مي شود كه فرد معلول بيش از گذشته در محيط هاي اجتماعي حضور داشته باشد و نقص كمتري را حس كند.

 

مضرات ازدواج يك فرد سالم با فرد معلول

از مهمترين مضراتي كه ممكن است در ازدواج با يك فرد معلول وجود داشته باشد، نگاه اعضاي خانواده و تصوري است كه آن ها از انتخاب همسر براي فرزندان خود دارند. سلامت جسماني يكي از ملاك هاي مهم و قابل توجه است كه معمولا براي انتخاب همسر به آن توجه مي شود. همچنين ممكن است ترس از طرد شدن در فرد معلول بروز كند يا دائم نگران جدايي همسر و ترك شدن توسط او باشد. قبل از هر اقدامي بايد در صدد ايجاد اعتماد و اطمينان از يك رابطه دائمي قدم بداريد.

 

برخورد صحيح با افراد معلول

به طور كلي براي برخورد صحيح با معلولين بايد نكاتي را رعايت كرد. به خاطر وجود محدوديت هاي موجود در افراد معلول، برخورد با آنها بايد محتاطانه تر بوده و تلاش كرد تا با رعايت برخي نكات، رابطه موثرتري با فرد معلول برقرار نماييد.

پرسيدن سوال به موقع و به جا از معلول

تا جايي كه امكان دارد از معلولين سوال بي موقع و بدون مقدمه نپرسيد. اما اگر ضرورتي در اين امر مشاهده كرديد حتما سوالتان را با احتياط بيشتري مطرح كنيد تا هيچ گونه سوء تفاهمي ايجاد نشود.

پيشنهاد كمك و همراهي با افراد معلول مانند دو لبه تيغ عمل مي كند

افراد معلول معمولا به شيوه زندگي با شرايط خاص عادت دارند. ممكن است هيچ وقت از شما درخواست همراهي و كمك نكنند. اما شما مي توانيد پيشنهاد همراهي و كمك به آن ها را با صبر و ملاطفت بيشتري مطرح كنيد تا موافقت آن ها را جلب كنيد.

 متناسب با رده سني آنها رفتار كنيد

معلولين تنها از نظر برخي كاركردها داراي محدوديت هايي هستند. اينكه با آن ها مانند يك كودك رفتار كنيد، ممكن است در آن ها احساس ناراحتي و ناكارآمدي ايجاد كند. بهتر است همواره با معلولين متناسب با سنشان برخورد كنيد.

استفاده از الفاظ مناسب و محترمانه

از به كار بردن الفاظي كه داراي بار معنايي منفي هستند، پرهيز كنيد. معلولين به محدوديتي كه دارند، كاملا آگاه هستند. برچسب زدن و دادن القابي بر حسب ناتواني شان، احساس بي كفايتي و ناتواني را در معلولين دو چندان مي كند.

به طور كلي داشتن يك رابطه صميمي و به دور از دورويي مي تواند در افزايش اعتماد به نفس معلولين تاثير گذار باشد.

 
براي دريافت مشاوره در زمينه  برخورد صحيح با معلولين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : چگونه با يك فرد معلول رفتار كنيم؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.