وحدت خانوادگي | راه‌هايي براي ايجاد وحدت خانوادگي

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

وحدت خانوادگي | راه‌هايي براي ايجاد وحدت خانوادگي

۱۳۹ بازديد

بسياري از خانواده‌ها، در اين دنياي شلوغ امروز ما، براي با هم بودن و حفظ وحدت خانواده مانند نسل‌هاي گذشته خود مجبورند كه بيشتر تقلا كنند. با وجود همه مشغله‌ها نياز خانواده تغييري نكرده، شما هم‌چنان براي شناختن خود، وقت گذراندن و يادآوري خاطرات شيرين تان به خانواده‌اي متحد و يكپارچه نيازمنديد. شما براي حفظ وحدت خانوادگي‌تان بايد باهم همكاري كنيد، به هم كمك كنيد و مهم‌تر از همه، بتوانيد به يكديگر اعتماد كنيد. در اين مقاله به راهكارهايي مي‌پردازيم كه ما را براي ايجاد و حفظ وحدت خانوادگي‌مان كمك مي‌كنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه وحدت خانوادگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

از كجا شروع كنيم؟

راه‌كارهاي مناسب براي ساخت خانواده‌اي وحدت‌ يافته را به سه دسته تقسيم كرده‌ايم. شما براي اين كار نياز داريد تا ارتباط بين خودتان و ديگر اعضا را اصلاح كنيد، زمان باهم بودن خانواده و تفريح مشترك را افزايش دهيد و در نهايت تقسيم وظايف و مسئوليت‌پذيري افراد را مديريت كنيد. وحدت خانواده در واقع كمال مطلوب انسجام خانواده محسوب مي شود. براي رسيدن به اين هدف نكات زير را رعايت كنيد.

 

مانند يك خانواده ارتباط داشته باشيد.

ارتباط موثر برقرار كنيد.

هر عضوي از خانواده به خصوص خود شما مهم و ارزشمند هستيد. پس به نيازهاي خود اهميت دهيد و اگر ديگر اعضا هم بايد آن‌ها را بدانند، نيازتان را بيان كنيد. براي اين كار نياز است كه علاوه بر صميميتي كه با خانواده خود داريد با آن‌ها در بيان خواسته‌هاي خود صادق باشيد. مودب بودن را فراموش نكنيد. اگر با خشونت و پرخاش خواسته خود را بيان كنيد علاوه بر اين كه صميميت و وحدت خانواده شما مختل مي‌شود اعضاي خانواده در برابر شما تدفاعي شده و نياز شما برطرف نمي‌شود.

صبور باشيد، بالعكس ديگران!

معمولا زماني كه تلاش مي‌كنيم صبور باشيم، شتاب‌زدگي ديگران، بي‌قراري، بي‌ادبي يا خشونت و جر و بحث، صبر ما را هم لبريز مي‌كند. تنها راه‌كار آن است كه براي اين موقعيت‌ها آمادگي داشته باشيد. بدانيد كه ديگران تحمل شما را به چالش مي‌كشند پس خودتان را آماده كنيد. بدون آن كه خشونت و بي‌احترامي كنيد پاي حرفتان بايستيد و قاطع باشيد و اصرار داشته باشيد كه مشتاق هستيد تا گفت و گو كنيد.

دوستانه بودن را تمرين كنيد.

اگر اول صبح براي همه خوش‌برخورد باشيد، آن‌ها تمام روز با شما خوش‌برخورد خواهند بود. زمان بگذاريد و رفتار و ژست‎‌هاي مهربان و دوستانه را با اعضاي خانواده خود تمرين كنيد. براي دوستانه بودن نياز به انجام كار سختي نيست؛ مي‌تواند از يك ارتباط چشمي، لبخند و يك صبح به خير شروع شود. مقاله ابراز عشق در خانواده را مطالعه كنيد.

به بقيه گوش دهيد.

همان‌طور كه انتظار داريد اعضاي خانواده‌تان نگراني‌ها و نيازهايتان را بفهمند، براي شنيدن نگراني‌هاي ديگر اعضاي خانواده‌تان هم وقت بگذاريد. افراد در خانواده اگر شنيده شوند بيشترين كمك را به وحدت خانواده مي‌كند. هنگام صحبت كردن تمام عوامل حواسپرتي خود را كنار بگذاريد و تمام توجه خود را به فرد مقابلتان اختصاص دهيد. ارتباط چشمي را فراموش نكنيد. زماني كه با كسي از اعضاي خانواده خود صحبت مي‌كنيد به چشمانش مستقيم نگاه كنيد. نشان دهيد كه توجه مي‌كنيد و حرف‌هاي او را درك مي‌كنيد.

قدرداني تان را به هم نشان دهيد.

اكثر افراد خانواده شما (شايد هم همه‌ آن ها) هميشه كنار شما بودند و تمام زندگي شما را تسخير كرده‌اند. اين را به آن‌ها بگوييد كه بودن آن‌ها براي شما مهم است و شما قدردان آن‌ها هستنيد. به آن ها بگوييد چقدر خوشحاليد كه با هم خانواده ايد.

با مخالفت موافق باشيد.

همه اعضاي خانواده شما قرار نيست با هر مسئله‌اي موافق باشند. به عنوان يك خانواده نياز است منعطف باشيد، تفاوت نظر اعضاي خود را بپذيريد. از تلف كردن زمان و انرژي‌تان در بحث در مورد مسائل كوچك مانند بيرون گذاشتن زباله‌ها خودداري كنيد. هنگامي كه يك درگيري به وجود آمد با مهارت‌هاي ارتباطي و همدلي به همديگر فرصت دهيد تا احساسشان را بيان كنند. بحث و جدل نكنيد و وسط حرف يكديگر نپريد.

عذرخواهي كنيد و عذرخواهي ديگران را بپذيريد.

وقتي بحثي شروع مي‌شود شما سعي مي‌كنيد كه آن را حل و فصل كنيد. اما در اين بين ممكن است خط قرمزي عبور كرده باشيد يا توهيني به كسي شده باشد. عذرخواهي كنيد. پذيرفتن اشتباه و عذرخواهي بهترين راهي است كه وحدت خانواده را برمي‌گرداند. ممكن است اين مسئله براي فردي ديگر هم در خانواده شما پيش بيايد و از شما عذرخواهي كند. سعي كنيد عذرخواهي ديگران را هم بپذيريد در حالي كه انتظار خود را براي رفتار آيندۀ او، به او يادآوري مي‌كنيد. به ياد داشته باشيد هيچ خانواده‌اي بدون اختلاف و اشتباه نيست و وحدت كامل وجود ندارد. شما تنها مي‌توانيد تنها كنار براي رشد تلاش كنيد.

 

ديگران را در مسئوليت‌پذيري شريك كنيد.

روال خانوادگي داشته باشيد.

روال‌هاي خانوادگي باعث مي‌شود اعضاي خانواده بدانند در هر زمان مشخص چه اتفاقي مي‌افتد. روالي مانند ساعث 10 شب براي شام، مي‌تواند زماني براي دور هم جمع شدن خانواده نيز باشد. روال‌ها، زندگي را قابل پيش‌بيني مي‌كنند. توجه كنيد كه براي ايجاد اين روال انعطاف داشته باشيد و براي تغيير آن از نظر اعضا استفاده كنيد. همچنين مي‌توانيد روال‌هاي طولاني‌تر مانند هفتگي يا سالانه ايجاد كنيد. زمان فيلم ديدن هفتگي يا زمان سفر چند روزه خانوادگي در يك سال مي‌تواند از اين نمونه‌ها باشد.

كارهاي فردي، براي خود هر فرد است.

در خانواده هر كسي بايد گليم خودش را از آب بكشد. بار كارهاي فردي هر عضو نبايد به دوش ديگران بيفتند. هر بار كه هر فرد وظايف خود را به درستي انجام بدهد احترام و وحدت بين اعضا بيشتر مي‌شود. براي كودكان و نوجوانان اگر نقش‌ها و وظايف جابجا كنيد، مفيدتر خواهد بود. علاوه بر كارهاي شخصيشان، مثلا خريد كردن، شستن ظرف‌ها و استفاده از ماشين لباس‌شويي يا حتي پخت و پز را بين اعضاي خانواده به صورت چرخشي تغيير دهيد. اين گونه هم خسته نمي‌شوند و هم مهارت‌هاي مختلف را براي خودكفايي خود ياد مي‌گيرند.

 

مثل يك خانواده دور هم جمع شويد

خانواده در اولويت است

اعضاي خانواده بايد ياد بگيرند كه خانواده را در اولويت خود قرار دهند. اين مي‌تواند به معناي هزينه دادن در بخش‌هاي ديگر باشد. اما اين هزينه‌ها در نهايت به وحدت خانواده شما كمك مي‌كند. برنامه‌هاي كاري‌تان را سعي كنيد پيش از برنامه‌هاي خانوادگي قرار ندهيد تا با آن‌ها تداخل نكند. شايد اين كار براي شما سخت باشد اما ارزشش را دارد. اگر مي‌توانيد سعي كنيد حتما در برنامه بيرون رفتن يا دور هم جمع شدن خانواده حضور داشته باشيد.

سنت‌هاي خانوادگي

سنت‌هاي خانوادگي باعث حس پويايي و وحدت در خانواده شما مي‌شود. مثل جمع شدن شب يلدا، نوروز يا مناسبت‌هاي مذهبي كه بستگي به خود شما دارد. سنت‌هاي هفتگي هم مي‌توانيد طراحي كنيد. پنج‌شنبه‌ شب‌هاي بازي دسته جمعي، جمعه صبح‌هاي كله‌پاچه يا چهارشنبه‌ ظهرهاي قورمه‌سبزي، از اين خوشمزه‌تر نمي‌شود.

به يكديگر تكيه كنيد

ممكن است براي هم كدام از اعضاي خانواده و يا كل آن معضل‌هاي سختي به وجود بيايد؛ مرگ يكي از اعضاي خانواده، ورشكست شدن يكي از اعضا يا شكست تحصيلي فرزند خانواده. اعضا بايد احساس كنند كه در اين مواقع تنها گذاشته نمي‌شوند و مي‌توانند روي يكديگر حساب كنند.

 

مشاور خانواده را امتحان كنيد.

اگر احساس مي‌كنيد براي پيشرفت وحدت خانوادگي‌تان نياز به كمك حرفه‌اي داريد، حتما مشاور خانواده را امتحان كنيد. مشاوران خانواده و خانواده‌ درمانگران تخصص اين را دارند تا به بهبود مشكلات بين اعضاي خانواده كمك كنند. آن‌ها مهارت‌هاي لازم را به شما آموزش مي‌دهند و كمك مي‌كنند تا نقش خود را به طور موثرتر ايفا كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه وحدت خانوادگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :  وحدت خانوادگي | راه‌هايي براي ايجاد وحدت خانوادگي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.