غم غربت و راه هاي تسكين آن

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

غم غربت و راه هاي تسكين آن

۱۳۸ بازديد

غم غربت شرايطي است كه فرد از وطن و خانه خود دور بوده و احساس دلتنگي و اندوه شديدي را تجربه مي كند. دلتنگي براي نزديكان، شرايط فرهنگي و دشواري هاي موجود در مهاجرت باعث ايجاد احساس غم غربت مي شوند. بسياري از افراد با وجود انتخاب خودشان براي مهاجرت نيز دچار دلتنگي و حسرت مي شوند. خلق پايين، بي انگيزگي، افسردگي، بيكاري از پيامدهاي غم غربت هستند. بيشتر افراد براي داشتن يك زندگي شاد اقدام به مهاجرت مي كنند. غم غربت مانع از رسيدن به اين هدف شده و تمام ابعاد زندگي فرد را مي تواند تحت تاثير قرار دهد. در اين مقاله ابتدا علل غم غربت سپس راه هاي مقابله با آن را بررسي كرده ايم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه غم غربت و راه هاي مقابله با آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

چرا احساس غم غربت داريم؟

در غربت معمولا كمبود سه نياز اساسي؛ نياز به دوست داشته شدن، احترام و امنيت باعث احساس غم غربت مي شوند. براي مقابله با غم غربت بايد ابتدا دلايل آن را بدانيد. در ادامه به دلايلي كه اين سه محور را تحت تاثير قرار مي دهند اشاره مي كنيم.

دلتنگي براي خانواده و نزديكان

شما در هر سني كه باشيد در صورت دور شدن از خانواده و دوستان ممكن است دلتنگ آن ها شويد. دوري از خانواده يكي از مهم ترين دلايل غم غربت است. خانواده در درجه اول سپس دوري از دوستان صميمي و نزديك باعث غم غربت مي شود. اما گاهي ممكن است يك نسبت دور فاميلي نيز شما را به دلتنگي و احساس غربت برساند. هر از گاهي ديدن آشنايان قديمي احساس خوبي به شما مي دهد كه در غربت از آن محروم هستيد.

بدرفتاري و نژادپرستي

در بسياري از كشورها با مهاجران به شيوه درستي رفتار نمي شود. اين رفتار نادرست ممكن است از ايجاد محدوديت براي اتباع خارجي تا توهين و نژادپرستي را شامل شود. براي مثال مشاغل درجه يك براي شهروندان همان كشور است و كارهاي سنگين و با مزد كمتر را براي مهاجران در نظر مي گيرند. گويي اين را بهايي براي پناه دادن به مهاجران در نظر مي گيرند.

مهاجرت اجباري

افرادي كه به هر دليلي مجبور به مهاجرت مي شوند غم غربت بيشتري تجربه مي كنند. ديپورت شدن يا شرايط سخت كشور مقصد غم غربت را براي مهاجران اجباري بيشتر مي كند. اگر مجبور به مهاجرت شده ايد ممكن است با دشواري هاي بسيار زياد و پيش بيني نشده اي روبرو شويد. در اين شرايط تلاش بيشتري براي به كارگيري روش هاي مقابله با غم غربت لازم خواهد بود.

جزئيات مهم تر از چيزي است كه تصور كنيد

شايد براي افرادي كه غربت را تجربه نكرده اند عجيب به نظر برسد اما چيزهاي كوچكي مثل آب و هوا، غذاهاي محلي و آداب و رسوم ساده روزمره نيز مي توانند باعث احساس غم غربت شوند. همه ما تجربه شرايطي را داشته ايم كه به محض از دست دادن چيزي دلمان برايش تنگ شود. چيزهاي ساده اي مثل صداي مردمي كه به زبان خودتان صحبت مي كنند نيز ممكن است در شما احساس غم غربت ايجاد كنند.

 

حمايت از خانواده در غربت

ممكن است خود شما به خاطر دلايلي كه براي خود داريد مشكل كمتري با مهاجرت داشته باشيد اما اعضاي خانواده شما به خاطر نارضايتي مشكل بيشتري را تجربه كنند. كودكاني كه در يك مهاجرت خانوادگي شركت مي كنند براي ساير اعضاي خانواده يا دوستان خود دلتنگي مي كنند. در اين شرايط شما مي توانيد كنار خانواده خود باشيد و با صحبت كردن از احساسات آن ها و به كارگيري روش هايي كه براي مقابله با غم غربت ذكر خواهيم كرد به آن ها كمك كنيد. به طور مثال مي توانيد براي نشان دادن حمايت خود به آن ها براي پيدا كردن شغل و دوستان جديد كمك كنيد.

 

مقابله با غم غربت

روش هاي مختلفي براي مقابله با غم غربت وجود دارد. در ادامه مهم ترين راه هاي مقابله با غم غربت را مرور مي كنيم.

پيدا كردن دوستان جديد

هرچند به هر حال دلتنگي براي خانواده يا دوستان خيلي قديمي را نمي توان با يك دوست جديد از بين برد اما مي تواند براي مقابله با غم غربت موثر باشد. دوستان جديد مي توانند از شدت دلتنگي شما براي اعضاي خانواده و دوستان قديمي كم كنند. اوقات خوشي را كه با دوستان جديد سپري مي كنيد غم كمتري به سراغ شما خواهد آمد.

حسرت گذشته را نخوريد

همه ما وقتي چيزي را از دست مي دهيم براي آن سوگواري مي كنيم اما بايد ديد واقعا چقدر آن را دوست داشته ايم؟ بسياري از مهاجرين چيزي را كه از دست داده اند دوست نداشته اند چرا كه به قدري سخت بوده كه يا مجبور به مهاجرت شده اند يا از دست دادن آن را انتخاب كرده اند. با اين حال وقتي از وطن خود دور مي شوند آن را در ذهن خود بسيار ايده آل مي بينند. واقع بين باشيد و در نظر بگيريد كه شرايط گذشته شما نامناسب بوده كه شما مهاجرت كرده ايد يا مجبور به اين كار شده ايد.

تغيير محل زندگي

عمده دلايلي كه براي ايجاد احساس غم غربت ذكر شد بسته به محل زندگي ممكن است تغيير كرده، كم و زياد شود. گاهي نيز اگر امكان بازگشت به وطن وجود داشته باشد مي توانيد براي هميشه اين غم را از خود دور كنيد. البته در صورت بازگشت به وطن ممكن است احساس افسردگي تمام نشود.

تكرار شرايط خانه در مقصد مهاجرت

وسايل و محيطي كه در وطن خود داشتيد يا كارهايي كه در آن زمان و مكان انجام مي داديد را تا جايي كه ممكن است بازسازي كنيد. اين كار با پر كردن خانه جديد از يادگاري هاي خانه قديم براي تشديد سوگواري متفاوت است. با اين كار احساس خانه بودن را در محل زندگي جديد خود ايجاد مي كنيد و لزوما به معناي يادآوري خانه قديمي تان نيست. با همان افرادي كه در وطن خود در ارتباط بوديد صحبت كنيد.

مبارزه با افسردگي

پس از مدتي كه در مكان جديد زندگي مي كنيد علائم افسردگي به سراغ تان مي آيد. اگر راه هاي ذكر شده هيچ تاثيري براي شما نداشت ممكن است دچار اختلال افسردگي شده باشيد. در اين شرايط بهتر است براي درمان افسردگي به يك متخصص روانشناسي مراجعه كنيد. نگران نباشيد براي درمان افسردگي حتما نياز به مصرف قرص نداريد براي اطلاع از روش هايدرمان افسردگي بدون دارو كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه غم غربت و راه هاي مقابله با آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :  غم غربت و راه هاي تسكين آن

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.