بازتاب خزيدن نوزاد

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بازتاب خزيدن نوزاد

۱۶۲ بازديد

بازتاب خزيدن نوزاد يا Crawling reflex يكي از بازتاب‌هاي طبيعي و فطري كودكتان مي باشد كه با خود به اين دنيا آورده است. از آن جا كه نوزاد هنوز حركات ارادي را ياد نگرفته، براي زنده ماندن نياز دارد كه با حركاتي فطري از خودش محافظت كند. اين بازتاب‌ها نشانه سلامت كودك شما هستند. بازتاب خزيدن نوزاد مانند بسياري از ديگر بازتاب هاي نوزادي پس از مدتي محو مي شود. در صورتي كه تبديل به حركات ارادي نشود مي تواند نشان دهنده يك مشكل باشد. در اين مقاله درباره بازتاب خزيدن نوزاد توضيح مي‌دهيم تا با وضعيت سلامت نوزادتان بيشتر آشنا شويد.

 

براي دريافت مشاوره كودك و نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از طريق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

بازتاب چيست؟

بازتاب يا reflex پاسخ‌هاي حركتي غيرارادي و خودبه‌خودي به يك محرك بيروني است كه براي بقاي انسان لازم هستند. بعضي بازتاب‌ها هميشه در بدن شما وجود دارند، مانند عطسه و بازتاب پرش زانو اما بازتاب‌هاي نوزادي ويژه سن خاصي هستند و اغلب به صورت طبيعي بايد از بين بروند.

بازتاب‌هاي نوزادي از آغاز تولد حضور دارند، اما به طور طبيعي در سال اول زندگي از بين مي‌روند. وجود بازتاب‌هاي نوزادي پس از زماني كه بايد به طور طبيعي محو شوند و يا در بزرگسالي مي‌تواند نشان‌دهنده وجود آسيب‌هاي عصبي و يا بيماري باشد. تمامي بازتاب‌هاي نوزادي در بدو تولد توسط ماما يا پزشك بررسي مي‌شود تا در صورت وجود مشكلي خاص نوزاد تحت آزمايش‌هاي ويژه قرار گيرد.

 

نحوه مشاهده بازتاب خزيدن

براي مشاهده بازتاب خزيدن، نوزادتان را روي شكم بر روي يك سطح صاف قرار دهيد و كف پاهايش را به طور متناوب با انگشت فشار دهيد. در پي اين حركت پاهاي نوزاد به حالت خزيدن حركت مي‌كند و به طور متناوب خم و راست مي‌شود. اين حالت با خزيدن ارادي نوزاد كه بعد از محو شدن اين بازتاب به وجود مي‌آيد متفاوت است.

 

عملكرد بازتاب خزيدن

بازتاب خزيدن، عضلات نوزاد شما را براي حركت ارادي چهار دست و پا رفتن آماده مي‌كند. اين بازتاب براي خزيدن ارادي و چهار دست و پا رفتن در مراحل بعدي لازم است. نوزاد در مرحله اول از بازتاب غيرارادي خزيدن برخوردار است، پس از آن كه بازتاب خزيدن نوزاد محو شد سينه‌ خيز رفتن شروع مي‌شود و در آخر نوزاد چهار دست و پا حركت مي‌كند.

همچنين بازتاب خزيدن با تحريك قسمت‌هاي مختلف مغز، براي يادگيري در آينده مفيد هست. تكرار حركت بازوها و پاها باعث سازماندهي تحريكات عصب‌ها مي‌شود و به پردازش‌هاي شناختي بعدي كودك كمك مي‌كند.

 

سن شروع و پايان بازتاب خزيدن نوزاد

به طور طبيعي بازتاب خزيدن نوزاد تا حدود 3 الي 4 ماهگي ادامه پيدا مي‌كند. پس از آن به جهت آماده شدن نوزاد براي خزيدن ارادي و چهار دست و پا رفتن بايد بازتاب خزيدن از بين رفته باشد. زمان شروع خزيدن و چهار دست و پا رفتن بين كودكان تفاوت‌هايي وجود دارد. پس از ناپديد شدن بازتاب خزيدن به طور ميانگين، حدود نه‌ماهگي خزيدن ارادي شروع شده و حدود 10ماهگي چهار دست و پا راه رفتن آغاز مي‌شود. با اين وجود كه اكثر كودكان همين توالي را براي حركت طي مي‌كنند اما ممكن است بعضي از آن‌ها يك يا دو مرحله را جهشي بگذرانند و به يك‌باره راه بروند. با اطلاع از روند رشد كودك تا يك سالگي از سلامت او اطمينان حاصل كنيد.

 

آسيب‌هاي مرتبط با بازتاب خزيدن

بازتاب خزيدن نوزاد نيز مانند هر بازتاب ديگري اگر پس از مدت معين محو نشود مي‌تواند مشكلاتي را ايجاد كند. همان‌طور كه گفته شد، خزيدن ارادي و در پي آن چهار دست و پا راه رفتن نوزاد شما بستگي به اين دارد كه بازتاب خزيدن غيرارادي به موقع ناپديد شده باشد. بنابراين باقي ماندن آن مي‌تواند خزيدن و چهار دست و پا رفتن نوزاد شما را به تعويق بيندازد. همچنين باقي ماندن بازتاب خزيدن نوزاد مي‌تواند مانع از پيشرفت مهارت‌هاي حركتي كودك شما شود و بر روي هماهنگي حركات او تاثير مي‌گذارد. با مشاوره كودك شما مي توانيد از تمرينات جسماني مناسب براي رشد كودك اطلاع كسب كنيد.

 

براي دريافت مشاوره كودك و نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از طريق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :  بازتاب خزيدن نوزاد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.