هنردرماني چيست؟

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

هنردرماني چيست؟

۱۳۸ بازديد

بر اساس هنر درماني، با بيان خلاقانه و ابراز احساسات از طريق هنر مي توان سلامت روان و سرعت درمان را بهبود بخشيد. اما واقعا هنر چگونه مي تواند در روان درماني نقش داشته باشد؟ شايد از اينكه از هنر به عنوان روشي براي درمان استفاده مي شود تعجب كرده باشيد.  طبق تجربه هنر به بهبود روابط بين فردي، كاهش استرس و آگاهي از جنبه هاي گوناگون شخصيت كمك مي كند. بنابراين هنر درماني تلفيقي از تكنيك هاي روان درماني و ايجاد خلاقيت براي بهبود سلامت فرد است. براي آشنايي بيشتر با هنر درماني در ادامه اين مقاله با ما همراه باشيد.


براي دريافت مشاوره در زمينه هنر درماني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

تعريف هنردرماني

هنردرماني فعاليتي خلاقانه و بديع است كه مراجع در فرايندي آزادانه و با آرامش دست به اظهار وجود مي زند. اين فعاليت مي تواند به صورت ديداري، شنيداري و دستي صورت بگيرد. از انواع هنر درماني مي توان نقاشي درماني و نمايش درماني، موسيقي درماني را نام برد. در اين رويكرد مفهومي به نام كاتارسيس يا پالايش رواني وجود دارد. اين مفهوم به معناي برون ريزي هيجانات و افكار است؛ هدف از هنر درماني اين است كه پس از برون ريزي آنچه به عنوان تعارض در فرد وجود دارد خود را نشان مي دهد و متخصص آن را در چارچوب درماني بيرون مي كشد.

هنر درماني هم به صورت فردي و هم گروهي انجام مي شود. در هنردرماني آن چيزي كه توليد مي شود از منظر رويكرد زيبايي شناسانه اهميتي ندارد بلكه درمانگر به كمك معاني كه در پس محتواي توليد شده و مفاهيم ناخودآگاه است به تحليل اثر هنري مي پردازد. همچنين هنردرماني به مرور كه ناخودآگاه فرد را به خود آگاه مي آورد، او را متوجه بسياري از جريانات و تعارضات موجود در ذهن و زندگي اش مي كند. اما هنردرماني تنها به رويكرد روانكاوانه باز نمي گردد و در رويكردهاي رفتاري و شناختي هم از آن استفاده مي شود.

موارد استفاده و مزيت هاي هنردرماني

هنر درماني براي تمام سنين قابل استفاده است و نه تنها براي بيماري هاي رواني بلكه براي بيماري هايي كه منشا پزشكي دارند نيز قابل استفاده است. براي مثال در كودكان اوتيسم و يا كودكاني كه احتمال مي رود شرايط پرفشار و استرس زايي را سپري كنند؛ هنر درماني مي تواند مفيد باشد. همچنين اغلب بيماري طبي مثل سرطان شرايط رواني استرس زايي را ايجاد مي كند كه هنردرماني در اين امر نيز مي تواند كمك كننده باشد. اين درمان مي تواند به عنوان درمان اصلي يا درمان جانبي مورد استفاده قرار گيرد.

براي افرادي كه در ابراز وجود مشكل دارند مي توان از نمايش درماني براي تمرين ابراز وجود استفاده كرد و يا از موسيقي درماني براي كودكاني كه معلوليت حركتي دارند، استفاده شود. حوزه ديگري كه هنر درماني مي تواند مورد استفاده قرار گيرد در بهداشت رواني ست. براي مثال هنر درماني به خودشناسي افراد و پي بردن به جريانات دروني بسيار كمك مي كند. هنر درماني در ايجاد آرامش و تمرين تمركز كردن بسيار اثر گذار است و همچنين در نقاشي درماني استفاده از رنگ ها و كشيدن تصويرها مي تواند در ابراز برخي هيجانات همچون خشم مفيد باشد.

هنر درمانگر

در حوزه هنر درماني، درمانگر پارامترهايي را كه در هنر برانگيزاننده هيجانات و  افكار است را مي شناسند. همچنين با نابهنجاري مختلف رواني كه از اين طريق مي توان تشخيص داد آشناست. هنر درمانگر در طي درمان بايد بتواند پذيراي عقايد، فرهنگ ها و ويژگي هاي متفاوت انساني باشد و اساسا آزادي وسيع و فرصت خلاقيت هاي گوناگوني را در اختيار مراجع خود بگذارد. اين رويكرد محوريت و اساس را در اختيار مراجع مي گذارد و اجازه مي دهند به هر سمتي كه مي خواهد پيش برود، پس درمانگر كمترين رهنمود را در اين زمينه انجام مي دهد.

در صورتيكه هنردرماني به درستي انجام گيرد مي تواند به عنوان درمان اصلي و يا جانبي تاثيرگذار باشد. در كشور ايران اين حوزه از درمان روان شناسي بسيار جاي كار دارد اما مي تواند با تربيت نيروي متخصص در حوزه سلامت باليني و بهداشت روان در سنين مختلف بسيار تاثير گذار باشد. با توجه به ماهيت شاداب و هيجان محور اين درمان متقاضيان زيادي را پيدا خواهد كرد. هنردرمانگران ما در مركز حامي هنر زندگي آماده ارائه خدمات روانشناسي به شما هستند.

براي دريافت مشاوره در زمينه هنر درماني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :  هنردرماني چيست؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.