چگونه با ديگران همدردي كنيم

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

چگونه با ديگران همدردي كنيم

۲۷۳ بازديد

چرا و چگونه با ديگران همدردي كنيم؟ تمام انسان ها كسي را نياز دارند كه بتوانند با او درد و دل كنند. به قولي همه انسان ها يك همدرد و همدل نياز دارند. افرادي در كنارشان كسي را دارند كه به حرف هاي آن ها گوش مي دهند و احساس تنهايي نمي كنند؛ از سلامت روان بالاتري برخوردارند. اما هر حرفي را هم نمي توان پيش هر كسي زد. شايد با خود فكر كنيد كمكي از دست او بر نمي آيد و يا احتمال دارد از حرف هاي شما سوء استفاده بكند؛ پس ترجيح مي دهيد رنج تان را پيش خود نگه داريد. پس از مدتي اين رنج بزرگ تر شده و براي شما مشكلاتي را به همراه خواهد داشت. بنابراين بهتر است به دنبال راه چاره اي باشيد. در ادامه مقاله درباره همدردي و همدلي بيشتر صحبت كرده ايم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه روابط بين فردي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

تعريف همدردي و تفاوت آن با همدلي

براي اينكه بتوانيد با ديگران همدردي كنيد ابتدا بايد تعريف و تفاوت همدلي و همدردي را بدانيد.

همدلي (Sympathy) يعني دل به دل كسي دادن؛ با همدلي درد و رنج ديگري را به عنوان شخص بيروني حس گرده و از او مراقبت مي كنيد.

همدردي (Empathy) به اين معناست كه بتوانيد خود را جاي ديگري بگذاريد و درد او را درد خود بدانيد. مخصوصا زماني كه احساساتي مشابه آن فرد را تجربه كرده ايد و بخواهيد رنج او را برطرف كنيد.

تفاوت اين دو در اين است كه فرد در همدلي، فقط شنونده است ولي در همدردي مي خواهد درد و رنج طرف مقابل را برطرف كند. طبيعتا همدردي عميق تر از همدلي است. مثال:

همدلي: تلاش كن كه وزنت رو كم كني، اين يه راه سختيه (فهميدن تجربه هاي ديگران).

همدردي: من ميدونم و ميفهمم كه كم كردن وزن خيلي سخته، خودمم اين مشكل رو داشتم (فهم و درك دروني و شخصي).

 

سير همدردي كردن به چه نحو است؟
جريان سير همدردي

همدردي يك فرايند عميق است كه نياز به صميميت و نزديكي عاطفي زيادي با فرد مقابل دارد. اغلب افراد معمولا براي ديگران همدلي مي كنند اما براي عزيزانشان همدرد هستند و مي خواهند رنج آن ها را كاهش دهند. روند همدردي به شكل زير مي باشد؛

1 – دلسوزي: به اين معنا كه من از رنج كشيدن تو آگاهم.

2 – همدلي: من به رنج تو اهميت مي دهم، به تو توجه مي كنم و مراقب هستم.

3 – همدردي: من درد تو را مي فهمم، آن را حس مي كنم.

4 – غمخواري و شفقت: من مي خواهم رنج تو را كاهش دهم و از بين ببرم.

 

منظور ديگران از همدردي چيست؟

عمدتا منظور از همدردي و درخواست همدردي، اين است كه ديگران حرف شما را بشنوند، آن را بفهمند و براي حل آن مشكل به شما كمك كنند. اما معمولا در اين جريان، بجاي همدردي، همدلي اتفاق مي افتد. يعني ديگران فقط مي شنوند و معمولا درد شما را نمي فهمند و نمي توانند خودشان را جاي شما بگذارند. بنابراين وقتي از كسي درخواست همدردي داريد، بايد بدانيد كه دقيقا چه مي خواهيد و اگر كسي از شما اين درخواست را داشت، شما چه چيزي بايد به او ارائه دهيد.

 

با چه كسي درد دل كنيم؟

مهم ترين بخش جريان همدردي، اين است كه فرد مناسب براي اين كار كيست؟

همه انسان ها رازهايي در زندگي دارند كه فقط عده كمي مي­ دانند يا اصلا هيچكس نمي ­داند. شايد بارها در مجادلات­تان ديده باشيد كه طرف مقابل رازهاي شما را به عنوان سلاح در مقابل شما استفاده مي كند. ممكن است زماني نياز به صحبت با كسي داشته ايد و حالا از اينكه راز خود را به او گفتيد پشيمانيد؛ از اينكه اعتماد كرده­ ايد و از اعتماد شما سوءاستفاده شده است، نسبت به خود احساس بدي داريد.

بنابراين براي درد و دل از خصوصي ترين مسائل زندگي خود بهتر است با كسي صحبت كنيد كه هرگز احتمال سوء استفاده را ندارد. روانشناسان در جلسات مشاوره با همدردي و روشن كردن نقاط تاريك زندگي مراجع در جهت بهبود كيفيت زندگي او حركت مي كنند. وجود اصل رازداري در جلسات مشاوره روانشناسي در كنار راهنمايي هاي روانشناس، سلامت روان شما را ارتقا خواهد داد.

 

چگونه با ديگران همدردي كنيم؟
هوا همديگر را داشته باشيم

امروزه به دليل مشغله هاي زياد و دور شدن انسان ها از يكديگر، همدردي ديگر جايگاه سابق خود را ندارد. به اين معنا كه انسان ها كمتر از گذشته همديگر را مي فهمند و به دردهاي هم آگاهند. همچنين مرزبندي هاي انسان ها باعث شده كه كمتر طلب همدردي كنند يا نخواهند عميق ترين مسائلشان را با ديگران در ميان بگذارند.

بايد بدانيد كه همدردي يك مهارت است و مثل تمام مهارتها، با تمرين قابل يادگيري است. برخي از نكاتي كه براي همدردي كردن بايد بياموزيد به شرح زير است:

خوب گوش دادن:

مهم­ترين مهارت براي همدردي، يادگيري مهارت خوب گوش دادن و درست شنيدن است. يعني وقتي كسي با شما صحبت مي كند، به جزئيات صحبت آن ها توجه كنيد نه اينكه در ذهنتان دنبال جواب بگرديد. تا آن جا كه مي توانيد تماس چشمي برقرار كنيد.

زبان بدن مناسب:

براي برقراري ارتباط موثر بسيار مهم است كه بتوانيد زبان بدن متناسب موقعيت بياموزيد. تن صدا، سرعت كلمات، حالات دست و پا، نگاه ها، نوع نشستن و حتي سكوت ها و ... همگي زبان بدن هستند.

شباهت ها و تفاوت ها:

پيدا كردن وجوه اشتراك با كسي كه با او همدردي مي كنيد به شما و فرد مقابل در ايجاد رابطه مناسب و عميق كمك مي كند. بايد سعي كنيد در اين جريان به اعتقادات ديگران و نگرش هاي مخالف نيز احترام بگذاريد.

نكته مهم: هيچ وقت تظاهر به همدلي نكنيد. مشكلات ديگران براي آن ها بزرگ است و نبايد آن ها را بي ارزش بدانيد. مخصوصا به فرزندان بايد اجازه دهيد افكار و احساسات خود را بدون ترس و نگراني بيان كنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه روابط بين فردي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : چگونه با ديگران همدردي كنيم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.