دلايل چاقي كودكان

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

دلايل چاقي كودكان

۱۳۹ بازديد

يكي از دلايل چاقي كودكان رويه زندگي آن‌ها مي‌باشد. وزن يكي از مهم‌ترين عوامل براي سنجش سلامت كودكان است. ميزان بالاي سلول‌هاي چربي مي‌تواند بر چاقي كودك در بزرگسالي نقش داشته باشد، پس ناديده گرفتن چاقي كودكان سلامت آن‌ها را در بزرگسالي نيز تهديد مي‌كند. از طرفي چاقي در كودكان خطر ابتلا به بيماري‌هاي جسمي چون؛ ديابت، مشكلات استخواني، مشكلات قلبي و... را افزايش مي‌دهد. فراموش نكنيد كه چاقي در مسائل روحي و اجتماعي نيز موثر است. معمولا چاقي كودكان باعث تعامل كمتر آن‌ها با همسن‌ها و مشكلات ارتباطي آن‌ها مي‌شود. بنابراين اگر كودك شما چاق است لازم است با كمك يك مشاوره كودك جلوي افزايش وزن او را بگيريد. والدين در نگه داري وزن كودك نقش مهم و اساسي دارند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه دلايل چاقي كودكان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 منبع : دلايل چاقي كودكان


 

چاقي كودكان

چاقي در معناي عموم به وجود چربي‌هاي اضافه و زائد در بدن گفته مي‌شود. اما براي كودكان هيچ تعريف مشخصي وجود ندارد، دلايل چاقي كودكان متفاوت است. به صورت كلي به كودكي كه تا 20 درصد از وزن همسن و سالان خود سنگين‌تر باشد، چاق مي‌گويند.

 

چاقي كودك چطور ايجاد مي‌شود؟

علت چاقي كودكان معمولا به يك عامل وابسته نبوده و معمولا همزماني چند عامل باعث چاقي كودكان مي‌شود. عواملي كه در بهم ريختن تعادل بين انرژي مصرفي و دريافتي كودك موثر است، عبارتند از:  

ژنتيك:

  • در بعضي موارد، چاقي در يك خانواده ارثي است.
  • احتمال چاقي در فردي كه برادر يا خواهرش يا پدر و مادرش چاق باشد، بيشتر است.
  • عوامل ژنتيكي و ارثي به اين معني نيست كه حتما كودك چاق مي‌شود. چاقي در اين كودكان تنها در صورتي اتفاق مي‌افتد كه بيشتر از ميزان مورد نيازش، انرژي دريافت كند.

عادات غذايي:

  • مصرف بيشتر غذاهاي آماده، خوراكي‌هاي بسته بندي شده و فرآوري شده و نوشابه به جاي غذاهاي سالم مانند سبزي‌ها و غلات و ميوه است.
  • دريافت كالري و چربي بالاتر و مواد مغذي كم در رژيم غذايي روزانه.

ميزان فعاليت بدني و ورزش:

  • تماشاي تلويزيون و بازي‌هاي كامپيوتري منجر به تحرك و فعاليت بدني كمتر و در نتيجه چاقي كودكان مي‌شود. مثلا در آمريكا بچه‌ها به صورت متوسط روزي 3 ساعت فقط تلويزيون نگاه مي‌كنند.
  • وقتي كه تلويزيون نگاه مي‌كنند يا در حال بازي‌هاي كاپيوتري هستند، نه تنها فعاليت كمتري دارند؛ از خوراكي‌ها و تنقلات پر كالري بيشتري استفاده مي‌كند.

بعضي شرايط بدني و بيماري:

گاهي عدم تعادل در هورمون‌ها يا ساير مواد شيميايي يا اختلالات ارثي در متابوليسم بدن باعث چاقي كودك مي‌شود؛ اما اين موضوع بسيار نادر است.

عوارض داروها:

بعضي از بچه‌ها و كودكان به دلايلي ممكن است از داروهايي استفاده كنند، اين داروها با تغيير فرايند غذاها در بدن يا ذخيره سازي چربي در بدن باعث چاقي مي‌شوند.

 

روش‌هاي تعيين چاقي كودكان

نمودارهاي وزن بر اساس قد:

نمودارهايي استاندار بر اساس مقدار قد كودك، وزن مناسب و اضافه وزن طراحي شده‌اند. زماني كه وزن كودكتان تا 20 درصد بيشتر از مقدار طبيعي نمودار باشد، دچار چاقي است. البته اين نمودار كه بر اساس ويژگي‌ها و خاصيت‌هاي فردي كودك شما نيست؛ بنابراين براي تعيين چاقي بايد سن و الگوي رشد كودك را نيز در نظر گرفت. مثلا برخي از بچه‌ها ممكن است قبل از جهش رشدي وزن اضافه كنند كه اين امر خيلي عادي است و به معناي چاقي كودك در آينده نمي‌باشد.  

درصد چربي بدن:

يكي از بهترين شاخص‌هايي كه مي‌تواند چاقي كودك را مشخص كند، درصد چربي بدن است. وقتي بيشتر از 25 درصد از وزن يك پسر و 32 درصد از وزن دختر را چربي تشكيل داده باشد، علامت چاقي است.

براي تعيين دقيق درصد چربي از روش‌ها و ابزار مخصوص اندازه گيري استفاده مي‌شود كه مي‌توانيد آن‌ها را در مطب يك پزشك بيابيد. براي اطمينان از درستي ارزيابي چربي بدن كودك بايد به متخصص مراجعه كنيد.

شاخص توده بدني (Body Mass Index):

شاخص توده بدني از تقسيم وزن (كيلوگرم) بر مجذور قد (متر) بدست مي‌آيد. شاخص توده بدني با درصد چربي بدن مرتبط است؛ ولي روش اندازه گيري آن خيلي ساده‌تر است.

اما لازم به ذكر است كه شاخص توده بدني (BMI) براي بزرگسالان استاندارد و تاييد شده است اما براي كودكان صد در صد تاييد شده نيست. به همين منظور مراقبين بهداشتي چنين نتيجه مي‌گيرند كه اگر شاخص توده بدني (BMI) كودك اگر تا 5 درصد از هم سن‌ها و هم قدهاي خود بيشتر بود؛ دچار چاقي است. روش محاسبه شاخص توده بدني (BMI):

1- وزن كودك را به كيلوگرم اندازه بگيريد.

2- قد كودك را بر اساس متر اندازه بگيريد و در خودش ضرب كنيد.

3- وزن بدست آمده را بر حاصل مجذور قد تقسيم كنيد.

4- رقم به دست آمده را بر اساس معيار زير بسنجيد:

5 تا 84 درصد => وزن سالم

85 تا 94 درصد => اضافه وزن

95 تا 99.99 درصد => چاق

 

نقش والدين در پيشگيري از چاقي كودكان

فراموش نكنيد كه مسئول پرورش و رشد هر كودكي والدين هستند، پس براي جلوگيري از چاقي كودك تان حتي در بزرگسالي بايد به نكاتي توجه كنيد:

1- از همان دوران شيرخوارگي و زمان شروع غذاهاي كمكي؛ بهتر است براي پيشگيري از چاقي كودك خود قدم برداريد.

2- در سنين پائين كودك وقتي هنوز حرف شنوي زيادي از شما دارد، ميان وعده‌هاي مغذي و كم چرب به او بدهيد و هر روز او را به ورزش‌ها و فعاليت‌هاي بدني تشويق كنيد.

3- در بچه‌هاي بزرگ‌تر سعي كنيد به آن‌ها ياد بدهيد كه غذاي سالم و مغذي را به خوراكي‌هاي غير مغذي ترجيح بدهند و ورزش كنند. همچنين سعي كنيد با برنامه ريزي براي او مدت زمان‌هايي كه به بازي‌هاي كامپيوتري يا ويديوئي و تلويزيون مي‌پردازد را كاهش بدهيد.

4- به خاطر داشته باشيد كه تعادل را حفظ كنيد. كودكي كه بيش از نيازش انرژي دريافت كند، اضافه وزن مي‌گيرد و اگر اين روند ادامه پيدا كند؛ او چاق‌تر خواهد شد. اگر كودك تان اضافه وزن دارد برايدرمان چاقي كودك تان هنوز وقت داريد، پس نااميد نشويد.

5- بدانيد رفتار شما در برابر چاقي كودكتان، بسيار بر روان و باورهايش تاثير مي‌گذارد، پس چگونگي نحوه رفتار با كودك چاق خود را با كمك يك مشاوره كودك بررسي و اطلاح كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه دلايل چاقي كودكان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع : دلايل چاقي كودكان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.