داروهاي دوپينگ | عوارض و دلايل استفاده از داروهاي دوپينگ

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

داروهاي دوپينگ | عوارض و دلايل استفاده از داروهاي دوپينگ

۱۴۵ بازديد

يكي از بزرگترين مشكلات در ميادين ورزشي كه با روحيه ورزشكاري هم در تناقض است، مصرف داروهاي دوپينگ توسط ورزشكاران به خصوص در رقابت هاي جهاني است. اين افراد به جاي تلاش بيشتر، تكيه بر توانايي هاي خود و برگزيدن رقابت سالم به مصرف داروهاي دوپينگ روي مي آورند.  حتي با وجود انجام آزمايش هاي سختگيرانه دوپينگ، ورزشكاران در صدد هستند كه راهي براي تقلب يا منفي كردن جواب تست هاي دوپينگ پيدا كنند.افرادي كه دوپينگ مي كنند در راه كسب مقام قهرماني اين خطر را به جان مي خرند كه آگاهانه به سلامتي خود آسيب برسانند و افتخاراتي كه تا كنون به دست آوردند از دست بدهند. در ادامه اين مقاله به بررسي مقوله داروهاي دوپينگ، دلايل مصرف، ضرورت پرهيز و عوارض آن مي پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه داروهاي دوپينگ مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.


 منبع : داروهاي دوپينگ | عوارض و دلايل استفاده از داروهاي دوپينگ

دوپينگ، تقلب ورزشكاران

داروهاي دوپينگ، ماده اي نيرو زا ست كه باعث تقويت نيرو و بهبود عملكرد جسمي ورزشكاران مي شود. اين داروها، عوارض جسمي و روحي زيادي به همراه دارد. برحي ورزشكاران با مصرف اين داروها در صدد كسب افتخار عنوان قهرماني و مدال طلا برمي آيند ولي اين اقدام با روحيه ورزشكاري در تناقض است.

 

شايع ترين داروهاي دوپينگ

آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ، داروهاي بسياري را جز مواردي كه مصرف آن ها براي ورزشكاران منع شده است در فهرست خود آورده است. اين داروها معمولا در پنج دسته شامل داروهاي محرك سيستم عصبي مركزي، داروهاي مخدر، استروئيدهاي آنابوليك، داروهاي ادرارآور، هورمون هاي پپتيدي و گليكوپروتئيني قرار مي گيرند.البته مصرف برخي از اين داروها در ميان ورزشكاران بيشتر شايع شده است كه مي توان به اين موارد اشاره كرد: ناندرولون، تستوسترون، متانديون، هورمون رشد، انسولين، سوما، LH، HCG، كلنبوترول، فوروسمايد، آمفتامين، مت آمفتامين (شيشه)، دي اكسيد مت آمفتامين، كوكائين، مواد مخدر سنتي (حشيش و تركيبات ترياكي)، دگزامتازون، بتامتازون، پردنيزولون، هيدروكورتيزون، تريامسينولون، الكل، ايندرال و آتنولول 23.

 

عوارض داروهاي دوپينگ

داروهاي دوپينگ داراي يك سري عوارض است كه به صورت عمومي و اختصاصي ( مرتبط با جنسيت) در افرادي كه استفاده مي كنند ديده مي شود:

عوارض عمومي داروهاي دوپينگ:

بي نظمي ضربان قلب، كوما و حتي مرگ

ناهنجاري هاي  كبدي، ورم، زخم معده، آسيب كليه و افزايش كلسترول

سرگيجه و تهوع

بروز اختلال هاي رواني مانند افسردگي، پرخاشگري، اعتياد و خودكشي

عوارض اختصاصي داروهاي دوپينگ:

عوارض در مردان: بزرگ شدن سينه ها، كوچك شدن بيضه ها، بزرگ شدن پروستات و ناباروري

عوارض در زنان: افزايش موهاي زائد، نامنظم شدن پريود، بم شدن صدا، ريزش موهاي سر

 

انتخاب ورزشكاران براي تست دوپينگ به چه صورت است؟

در بازي هاي المپيك، افرادي كه مقام هاي اول تا چهارم در هر رشته ورزشي را كسب كردند و جند نفر ديگر به صورت تصادفي انتخاب مي شوند.

در برخي از رشته ها مانند دو ميداني، وزنه برداري و شنا در ابتدا بايد نتيجه آزمايش دوپينگ منفي شود تا ركورد ورزشكاران ثبت شود پس حتي در صورتي كه فرد موفقيت و عنواني كسب نكرده باشد ممكن است در هر زماني از او خواسته شود كه تست دوپينگ را انجام دهد.

 

دليل استفاده ورزشكاران از ديورتيك ها چيست؟

ديورتيك ها (ادرار اور)، با عث مي شود كه كليه هاي بيشتر كار كنند و با افزايش ميزان دفع ادرار به تغيير غلظت داروهاي غير مجاز منجر مي شود پس مواد دوپينگ را در جريان خون پنهان مي كند و به همين دليل توسط ورزشكاراني كه داروهاي دوپينگ مصرف مي كنند مورد استفاده وافع مي شود. از طرف ديگر، ديورتيك ها در كاهش وزن فرد ورزشكار و رسيدن به رده وزني كه مورد نظر اوست كمك مي كند.

 

چرا پرهيز از دوپينگ اهميت دارد؟

تمام افراد بايد در شرايط يكساني به رقابت ورزشي با يكديگر بپردازند،  افرادي كه دوپينگ مي كنند از نيرو و عملكرد بالاتري بهره مند مي شوند پس اين اقدام، نقض اخلاق ورزشي ست. از طرفي براي سلامت خود فرد نيز خطر دارد  و لازم است كه از مصرف آن خودداري شود. همچنين زماني كه تست دوپينگ ورزشكاري مثبت اعلام شود، از گردونه رقابت ها حذف مي شود و تمام مدال ها و افتخاراتي كه تا كنون كسب كرده است از دست مي دهد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه داروهاي دوپينگ مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : داروهاي دوپينگ | عوارض و دلايل استفاده از داروهاي دوپينگ


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.