تنها ماندن كودكان در خانه | از چه سني مي توان كودك را در خانه تنها گذاشت؟

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تنها ماندن كودكان در خانه | از چه سني مي توان كودك را در خانه تنها گذاشت؟

۱۲۱ بازديد

در زندگي هاي امروزي به دليل مشغله هاي زياد كاري و تغيير سبك زندگي خانواده ها بسياري از والدين مجبور مي شوند براي ساعاتي كودكان خود را در خانه تنها بگذارند. اما تنها گذاشتن كودك در خانه به خصوص كودكان خردسال نامناسب بوده و پيامد هاي رواني زيادي را براي كودك به همراه خواهد داشت. مسئله تنها گذاشتن در خانه از جمله مسائلي است كه بسياري از والدين در مورد آن نگران هستند و در زمان تنها گذاشتن كودك دچار استرس و اضطراب زيادي مي شوند. در اين مقاله به بررسي آسيب ها، پيامد هاي تنها گذاشتن كودك در خانه مي پردازيم. مقاله استرس در كودكان، مشاوره كودك وعلائم اضطراب و استرس را مطالعه نماييد.

 

براي دريافت مشاوره كودك در زمينه اصول تربيتي صحيح كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

از چه سني مي توان كودك را تنها گذاشت؟

از مهم ترين سوال هايي كه والدين ممكن است با آن مواجه شوند، اين است كه از چه سني مي توانند كودك را تنها بگذارند؟ در مورد سن تنها گذاشتن كودك در خانه برخي متخصصان بالاتر از 8 سال و برخي بالاتر از 10-12 سال را پيشنهاد داده اند. نكته ي مهم اين است كه قبل 8 سال كودك را به هيچ عنوان نبايد در خانه تنها بگذاريد. اين كار مي تواند كودك را در معرض آسيب جسماني يا عاطفي قرار دهد. عوامل مختلفي در رشد و استقلال كودك براي آمادگي براي تنها ماندن در خانه تاثير گذار مي باشد كه از جمله مهمترين اين عوامل مي توان به ويژگي هاي شخصيتي، خلق و خوي كودك، روابط بين والدين، ميزان وابستگي كودك به والدين، اعتماد به نفس كودك و ... اشاره داشت. 

 

نكاتي در مورد تنها گذاشتن كودك

در زمان تنها گذاشتن كودك در خانه نكات زير را جدي بگيريد :

  • بهتر است تا زماني كه كودك ميل و رغبتي به تنها ماندن ندارد او را در خانه تنها نگذاريد، حتي زماني كه احساس كرديد كودك آمادگي تنها ماندن دارد. در واقع خواست خود كودك اهميت و نقش بسيار زيادي در تنها ماندن او دارد.
  • به طور كلي تنها گذاشتن كودك ( كودك بالاي هشت سال ) در خانه توصيه نمي شود مگر در شرايط كاملا اضطراري كه والدين هيچ راهكار ديگري را ندارند.
  • در صورتي كه مجبوريد كودك را تنها بگذاريد از قبل برنامه ريزي كنيد. سعي كنيد بسته به سن زمان تنها ماندن كودك كوتاه باشد. بهتر است از 2 يا 3 ساعت بيشتر نشود.
  • در صورتي كه مي خواهيد كودك را تنها بگذاريد از قبل برايش توضيح دهيد كه قرار است چه مدت بيرون برويد. او را از بازگشت به موقع خود مطمئن كنيد و نكاتي كه براي در خانه ماندن لازم است را به او توضيح دهيد.
  • مي توانيد فعاليت هايي را براي كودك در نظر بگيريد تا زمان تنهاييش پر شود، اگر تكليفي دارد از او بخواهيد در اين زمان تكاليفش را انجام دهد.
  • مي توانيد در زماني كه خارج از خانه هستيد با تلفن زدن و صحبت كردن با كودك از اوضاع او مطمئن شويد.
  • بهتر است در سنين پايينتر كودك را تنها نگذاريد و در صورت لزوم او را نزد اقوام يا آشناي نزديك بگذاريد كه كودك با او راحت است.
  • بعد از آنكه به خانه آمديد با كودك وقت بگذاريد و در مورد اينكه در زمان تنها بودن چه كارهايي كرده است با او صحبت كنيد.
  • به هيچ عنوان بدون خداحافظي و اطلاع كودك او را در خانه تنها نگذاريد.

 

نكات ايمني تنها گذاشتن كودكان

نكات ايمني زير را در زمان تنها گذاشتن كودك رعايت كنيد :

  • برخلاف تصور برخي والدين، قفل كردن در خانه در زمان تنها ماندن كودك كمكي نمي كند. بلكه در صورتي كه كودك آسيبي ببيند يا مشكلي پيدا كند، از كمك فوري جلوگيري مي كند.
  • مطمئن شويد مواد خطرساز مانند مواد آتش زا، داروها، مواد شيميايي يا شوينده هاي اسيدي را از دسترس كودكان دور نگه داشته ايد.
  • آموزش برخي روش هاي ساده ي كمك هاي اوليه و نحوه مقابله با برخي خطرات به كودك مي تواند مفيد باشد.

 

پيامد هاي تنها گذاشتن كودك در خانه

تنها گذاشتن كودك در سنين پايين كه هنوز آمادگي تنها بودن را ندارد، مي تواند خطر آسيب هاي جسمي يا رواني به همراه داشته باشد.

آسيب رواني

تنها ماندن كودكان در سنين كم كه هنوز كودك توانايي لازم براي تنها ماندن را پيدا نكرده است. كودك را با آسيب هاي عاطفي شديدي مواجه مي كند. از جمله پيامد هاي تنها ماندن و جدايي كودك از والدينش مي توان به موارد زير اشاره داشت :

- كودك احساس امنيت خود را از دست مي دهد.

- مهارت هاي ارتباطي كودك با مشكل مواجه مي شود.

- روابط عاطفي ايمن و دلبستگي كودك با والدينش دچار مشكل مي شود. 

- احساس كودك نسبت به مورد پذيرش بودن، خود ارزشمندي و اعتماد به نفس او به شدت كاهش مي يابد .

- رابطه عاطفي ايمن مادر و كودك اهميت خيلي زيادي دارد و بر اساس شواهد پژوهشي بر شخصيت و روابط كودك در بزرگسالي بسيار تاثير گذار است.

 

آسيب جسمي

كودك خردسالي كه در خانه تنها مي ماند در صورتي كه كاملا آمادگي تنها ماندن را نداشته باشد؛ ممكن است در معرض خطرات جسماني قرار بگيرد. احتمال دسترسي كودكان به وسايل خطرناك مثل گاز، پريز برق، وسايل برقي ناايمن يا وسايل آتش زا بيشتر است. همچنين در صورتي كه كودك خردسال با خطري مواجه شود، نحوه صحيح مقابله با مشكل را نمي داند و امكان كمك رساني به كودك بسيار كم است.

 

اضطراب جدايي كودك

برخي كودكان وابستگي خيلي زيادي به والدينشان دارند، اين وابستگي زياد مي تواند آن ها را دچار اضطراب جدايي كند؛ اين كودكان در زمان جدا شدن از والدين دچار ترس، استرس و اضطراب شديد مي شوند. براي اين گروه كودكان تنها ماندن در خانه بدون آمادگي قبلي مي تواند تجربه ي بسيار رنج آوري باشد و از نظر عاطفي آسيب بيشتري به آن ها وارد مي شود. بهتر است والدين  كودكان دچار اضطراب جدايي را يكباره و بدون آمادگي تنها نگذارند. اين كار مي تواند اضطراب آن ها را بيشتر كند. والدين اين كودكان ابتدا بايد كودك را از حضور و مراقبت خود مطمئن كنند. براي تنها گذاشتن يا سپردن اين كودكان نزد اقوام و .. از قبل كودك را آماده كنند و به تدريج روي كم كردن وابستگي و اضطراب او كار كنند. براي مثال گاهي نگراني و وابستگي خود والدين اين احساس كودك را تشديد مي كند، بنابراين بهتر است والد ابتدا احساس و رفتار خود را دقيق بشناسد و روي آن كار كند، تا بتواند با اضطراب هاي كودك خود مقابله كند. در صورتي كه خانواده ها نتوانند با اضطراب جدايي كودك مقابله كنند و در طول زمان ادامه يابد يا تشديد شود، مي تواند براي كودك بسيار مشكل ساز شود. اگر احساس مي كنيد كودك شما اضطراب جدايي دارد حتما از يك روانشناس براي حل مشكل او مشاوره بگيريد. 

 

براي دريافت مشاوره كودك در زمينه روش هاي صحيح تربيت كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:  تنها ماندن كودكان در خانه | از چه سني مي توان كودك را در خانه تنها گذاشت؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.