روش‌هاي درمان ناباروري

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

روش‌هاي درمان ناباروري

۵ بازديد

بچه دار شدن مسئله‌اي است كه خيلي از زن و شوهرها آرزوي آن را دارند؛ اما متاسفانه ناباروري اين آرزو را از برخي از آن‌ها مي‌گيرد و زوجين را به فكر راهكارهاي درمان ناباروري وادار مي‌كند. خوشبختانه امروزه ناباروري درمان‌هاي مخصوص به خود را دارد و در اين زمينه مراجعه به پزشك براي تشخيص و علت ناباروري ضرورت دارد. ناباروي هم در زنان و هم در مردان ممكن است وجود داشته‌ باشد. علل ناباروري در زنان و مردان متفاوت است اما در هر دو قابل درمان مي‌باشد. در ادامه علل ناباروري و درمان‌هاي دارويي، پزشكي و جراحي و برخي از درمان‌هاي خانگي را توضيح داده‌ايم. در جلسات مشاوره خانواده مي‌توانيد با روانشناس متخصص درباره ناباروري مشورت كنيد و در كنار آن به كاهش تنش‌هاي موجود در فضاي خانه كمك نماييد.

منبع: روش‌هاي درمان ناباروري

 

بچه دار شدن مسئله‌اي است كه خيلي از زن و شوهرها آرزوي آن را دارند؛ اما متاسفانه ناباروري اين آرزو را از برخي از آن‌ها مي‌گيرد و زوجين را به فكر راهكارهاي درمان ناباروري وادار مي‌كند. خوشبختانه امروزه ناباروري درمان‌هاي مخصوص به خود را دارد و در اين زمينه مراجعه به پزشك براي تشخيص و علت ناباروري ضرورت دارد. ناباروي هم در زنان و هم در مردان ممكن است وجود داشته‌ باشد. علل ناباروري در زنان و مردان متفاوت است اما در هر دو قابل درمان مي‌باشد. در ادامه علل ناباروري و درمان‌هاي دارويي، پزشكي و جراحي و برخي از درمان‌هاي خانگي را توضيح داده‌ايم. در جلسات مشاوره خانواده مي‌توانيد با روانشناس متخصص درباره ناباروري مشورت كنيد و در كنار آن به كاهش تنش‌هاي موجود در فضاي خانه كمك نماييد.

منبع: روش‌هاي درمان ناباروري

 

مفهوم ناباروري و اهميت درمان

اگر زوجي پس از يك سال برقراري رابطه جنسي منظم و بدون استفاد از روش‌هاي پيشگيري بارداري، صاحب فرزند نشوند احتمال اينكه تشخيص ناباروري در آن‌ها داده شود بسيار زياد است. البته اين در مورد خانم‌هايي است كه زير 35 سال سن دارند. در مورد خانم‌هاي بالاي 35 سال بعد از 6 ماه بايد به پزشك مراجعه كنند. در ناباروري ثانويه زن و شوهر فرزند اول خود را بدون مشكل به دنيا مي‌آورند اما براي فرزند دوم دچار ناباروري مي‌شوند. برخلاف تصور گذشتگان كه ناباروري را به زن نسبت مي‌دادند، مشكل ناباروري مي‌تواند هم از زن باشد و هم از مرد. خوشبختانه ناباروري به معناي بچه‌دار نشدن به صورت دائمي نيست و پس از تشخيص و شناسايي به موقع علل ناباروي قابل درمان است.

ناباروري در زنان : دلايل اصلي

ناباروري زنان دلايل بسيار پيچيده‌اي دارد و گاه تشخيص علت اصلي به سادگي ميسر نيست. در اينجا به سه دليل اصلي ناباروري در زنان اشاره مي‌كنيم. براي آگاهي بيشتر درباره دلايل ناباروري در مردان و زنان كليك كنيد.

1. مشكلات تخمك‌گذاري

اختلال در تخمك‌گذاري عمده‌ترين دليل ناباروري در زنان است. 39 درصد از علل ناباروري در زنان به اين دليل رخ مي‌دهد كه يا تخمك‌گذاري به صورت نامنظم است و يا خيلي كم است. بنابراين باعث مي‌شود فرد عادت ماهانه نشود و يا عادت ماهانه‌ او غيرمنظم باشد. در برخي خانم‌ها با اين كه عادت ماهانه مي‌شوند اما مشكلاتي در تخمك‌گذاري آن‌ها وجود دارد. عدم تخمك‌گذاري مناسب باعث مي‌شود فرآيند لقاح و به دنبال آن بارداري صورت نگيرد.

2. اختلالات رحمي

لوله‌هاي رحمي راه ارتباطي براي رسيدن اسپرم‌ به تخمك است. در برخي خانم‌ها تخمك‌گذاري انجام مي‌شود اما لوله‌هاي رحمي به دلايل ژنتيكي مسدود هستند و يا به طور كامل باز نمي‌شوند به همين دليل اسپرم به تخمك نمي‌رسد و عمل لقاح صورت نمي‌گيرد. بسته‌بودن لوله‌هاي رحمي مي‌تواند به دليل عفونت، آندومتريوز و يا چسبندگي‌هاي بعد ازعمل جراحي باشند. اين احتمال نيز وجود دارد كه لوله‌هاي رحمي بعد از زايمان اول بسته شوند. اختلال در لوله‌هاي رحمي 30 درصد از علل ناباروري در زنان را به خود اختصاص مي‌دهد. علل ديگر در مشكلات رحمي بروز آندومتريوز است كه در آن سنگفرش رحم بيش از حد رشد مي‌كند و لوله‌ها را مي‌پوشاند به همين دليل تخمك گذاري اتفاق نمي‌افتد. از ديگر علل مي‌توان به ناهنجاري‌هاي گردن رحم، كيفيت نامناسب ترشحات رحم، تومورهاي بدخيم رحم و يا زخم بر روي ديواره‌ رحم اشاره كرد كه لازم است براي درمان ناباروري به اين علل توجه كرد.

3. مشكلات مربوط به دستگاه ايمني بدن

مشكلات مربوط به دستگاه ايمني بدن نقش بسيار زيادي در ناباروري خانم‌ها دارد. در بدن برخي از خانم‌ها دستگاه ايمني به گونه‌اي عمل مي‌كند كه براي محافظت ماده‌اي به نام آنتي بادي ترشح مي‌شود و كار آن اين است كه اسپرم‌هايي كه وارد بدن مي‌شود از بين مي‌برد و يا آن‌ها را غيرفعال مي‌كند. حتي در مواقعي سبب سقط جنين مي‌شود. تشخيص اين بيماري و درمان آن كمي مشكل است اما قابل حل مي‌باشد.

علل ناباوري در مردان

تعداد كم اسپرم، عدم بلوغ اسپرم، شكل غيرطبيعي اسپرم، عدم توانايي حركت مناسب اسپرم از عواملي هستند كه موجب ناباروري در مردان مي‌شوند و شانس تشكيل لقاح را كاهش مي‌دهند. علاوه‌بر اين‌ها بيماري‌هاي عفوني و اختلالات هورموني باعث افزايش اختلالات مربوط به اسپرم و ناباروري در مردان مي‌شود. در بدن برخي مردان نيز آنتي بادي ترشح مي‌شود كه عليه اسپرم‌ها عمل مي‌كنند و آن‌ها را از بين مي‌برند و يا باعث به‌هم چسبيدن آن‌ها مي‌شود. آبكي شدن اسپرم، بسته بودن لوله هاي خروج اسپرم، ناتواني جنسي و يا انزال زودرس نيز در ناباروري مردان تاثير دارد.

براي اطلاع بيشتر درباره آبكي شدن اسپرم و انزال زودرس كليك كنيد.

موارد خطرسازي كه باعث ناباروري مي‌شوند

مصرف سيگار و دخانيات به ميزان زيادي براي تخمدان‌ها مضر است. همچنين مواد شيمايي و نيكوتين در توليد استروژن دخالت مي‌كند و آن را در بروز ناهنجاري‌هاي ژنتيكي مستعد مي‌سازد. به همين منظور يكي از اصول پيشگيري از ناباروري ترك دخانيات و ورزش كردن است. اما بايد توجه داشت ورزش‌هاي سنگين و مدام مانند دو ماراتن خود از عوامل ناباروري در زنان است. كار با مواد شيميايي مانند رنگ‌ها، گازهاي بيهوشي، حشره‌كش‌ها، آفت‌كش‌ها، آلاينده‌هاي محيطي از موارد خطرناكي هستند كه حركت و فعاليت اسپرم‌ها را كند مي‌‌كنند و باعث ناباروري مي‌شوند. افزايش بيش‌از حد وزن بدن در خانم‌ها باعث ناباروري در آن‌ها مي‌شود. امواج تلفن همراه، راديو، تلويزيون تاثير بسيار زيادي بر ناباروري دارند. اگر تصميم به بچه‌دار شدن داريد تا حد ممكن از اين موارد دوري كنيد. امواج الكترومغناطيسي بر تكثير و فعاليت سلول‌ها و همچنين كيفيت اسپرم‌ها و تخمك‌ها تاثير مي‌گذارد. 

درمان دارويي ناباروري

درمان‌هاي دارويي براي زناني به كار مي‌رود كه مشكلاتي در تخمك‌گذاري و يا تنبلي تخمدان دارند. داروهايي كه پزشك در اين مورد تجويز مي‌كند معمولا شامل كلوميفن سيترات، لتروزول يا گنادوتروپين مي‌شود. بعد از مصرف دوره‌هايي از دارو پزشك از زو‌ج‌ها مي‌خواهد تا دوباره براي بچه‌دار شدن اقدام كنند. داروها تعداد تخمك‌گذاري را افزايش مي‌دهند و از اين طريق شانس باروري نيز افزايش پيدا مي‌كند. پزشك در طول درمان با سونوگرافي واژينال تعداد فوليكول‌ها و تخمك‌هاي آزاد شده را بررسي مي‌كند.

درمان ناباروري با تلقيح داخل رحمي اسپرم

در مواردي كه مشكل ناباروري به دليل مشكل در دهانه‌ رحم باشد و يا اسپرم‌ها در رسيدن به لوله‌هاي رحم مشكل داشته باشند روش تلقيح داخلي رحمي اسپرم به‌كار مي‌رود. در اين روش از قبل براي تحريك تخمك‌گذاري از دارو استفاده مي‌شود و سپس در روز تخمك گذاري پزشك اسپرم‌هاي مرد را جمع‌آوري مي‌كند و آن‌ها را به  واسطه‌ كاتتر پلاستيكي در رحم زن وارد مي‌كند.

درمان ناباروري با جراحي

جراحي بيشتر در مواردي استفاده مي‌شود كه لوله‌هاي رحمي مسدود شده باشند و يا زن به آندومتريوز، فيبروئيد، مشكلات آناتوميك اندام‌هاي تناسلي يا كيست تخمدان مبتلا باشد. پزشك در اين زمينه طي عمل جراحي لاپاراسكوپي يا عمل وسيع شكمي در ابتدا علت ناباروري را به صورت دقيق‌تر بررسي مي‌كند و ممكن است با بازكردن لوله‌ رحم يا خارج كردن بافت مشكل ناباروري را برطرف نمايد.

روش‌هاي كمك به باروري

در صورتي كه درمان‌هاي ديگر موثر نباشد، ناباروري به دليل تعداد كم اسپرم‌ها باشد، لوله‌هاي رحمي مسدود باشند و يا عوامل ناشناخته‌اي مانع از لقاح شوند پزشك از روش‌هاي مدرن و پيشرفته‌ مثل لقاح خارج از رحم استفاده مي‌كند. در اين روش تخمك و اسپرم در خارج از رحم رشد مي‌كنند و لقاح مي‌يابند. لقاح خارج از رحم از روش‌هاي متداول و پيشرفته است كه براي كمك به باروري بسيار موثر است. در اين فرآيند گاهي از تكنيك ميكرواينجكشن استفاده مي‌شود كه در آن اسپرم به داخل تخمك تزريق مي‌شود.

براي آشنايي بيشتر درباره لقاح مصنوعي كليك كنيد.

روش‌هاي خانگي درمان ناباروري

مصرف ميوه‌ي انار

انار ميوه‌اي معجزه‌آسا در درمان ناباروري است. انار جريان خون را در دهانه‌ رحم افزايش مي‌دهد و باعث ضخيم شدن پوشش آن مي‌شود. انار همچنين در رشد و سلامت جنين و مادر در دوران بارداري موثر است. انار را به همراه پوست آن آسياب كنيد تا كاملا پودر شود؛ نصف قاشق چايخوري از اين پودر را در آب گرم بريزيد و اين مخلوط را روزانه دوبار مصرف كنيد. روشي ديگر آن است كه هر روز آب انار را بگيريد و بنوشيد.

مصرف خرما در درمان ناباروري

خرما جزو ساده‌ترين و موثرترين درمان‌ها است كه تاثير آن به دليل غني بودن از مقدار زيادي از اسيدهاي آمينه است. براي درمان ناباروري با خرما 10 تا 12 عدد از آن را از هسته جدا كنيد و به همراه مقداري گشنيز خوب هم بزنيد تا به حالت خميري شكل در بيايد. سپس 3 الي 4 ليوان از شير گاو را به آن اضافه كنيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد تا بجوشد. اين تركيب را به مدت هفت روز پشت سر هم و دقيقا بعد از آخرين دوره‌ي قاعدگي مصرف كنيد. همچنين اضافه كردن خرما به رژيم غذايي و به طور طبيعي در كمك به باروري بسيار موثر است.

سركه سيب و درمان ناباروري

مصرف سركه سيب توسط پزشكان نيز تجويز مي‌شود و در درمان اين عارضه تاثير شگفت‌انگيزي دارد. مصرف سركه سيب سموم بدن را خارج مي‌كند و با متعادل ساختن هورمون‌هاي بدن اختلالات هورموني را كه مانع از باروري مي‌شوند از بين مي‌برد. سركه سيب خاصيت اسيدي دارد و اثرات قليايي بر بدن مي‌گذارد كه عمل لقاح و بارداري را آسان مي‌كند. سركه سيب مي‌تواند عفونت‌هاي قارچي كه باعث ناباروري مي‌شوند را درمان كند. دو قاشق چايخوري از سركه سيب به همراه يك ليوان آب را دوبار در روز مصرف كنيد. در روشي ديگر مي‌توانيد مقداري از سركه سيب را به آب وان اضافه كنيد و 20 الي 30 دقيقه در آن بنشينيد.

ويتامين اسيد فوليك

اسيد فوليك ويتاميني مقوي است كه با بهبود تقسيم سلولي و تخمك گذاري به درمان ناباروري كمك مي‌كند. متخصصان بهداشت و سلامت توصيه مي‌كنند اسيد فوليك را در كل دوران بارداري نيز مصرف كنيد. شما مي‌توانيد اسيدفوليك را به عنوان مكمل غذايي و به دستور و تجويز پزشك مصرف كنيد و يا از خواص آن در خوراكي‌هاي طبيعي مانند آووكادو، بروكلي، سبزيجات برگ‌دار، لوبيا، كشمش و عدس بهره‌مند شويد.

آشنايي با مركز مشاوره حامي هنر زندگي

مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با سابقه چندين ساله در ارائه خدمات درماني در زمينه‌هاي مختلف روانشناسي اعم از خانواده، ازدواج، اعتياد، جنسي، كودك، مشاوره شغلي، تحصيلي و ... جزء بهترين و جامع ترين مراكز خدمات روانشناسي است. اين مركز با گردهم آوري جمعي از متخصصين توانسته خدمات خود را با بالاترين سطح كيفيت ارائه دهد. حامي هنر زندگي با استفاده از ابزارهايي چون تلفن و اينترنت به مراجعان اين امكان را داده تا در كمترين زمان ممكن در هر موقع از روز با بهترين متخصصان در زمينه مربوطه ارتباط برقرار كنند.

براي اطلاع بيشتر درباره روند دريافت مشاوره تلفني كليك كنيد.

سوالات متداول

بهترين راهكارهاي درمان ناباروري چيست؟

براي درمان‌ناباروري بسته به شرايط و علل ناباروري مي‌توان از دارو درماني، جراحي، انجام لقاح مصنوعي و حتي درمان‌هاي خانگي بهره برد. لازم است كه مراجعه به متخصص با توجه به وضعيت خود بهترين راهكار درماني را اتخاذ نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ناباروري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: روش‌هاي درمان ناباروري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.