پيشگيري بعد از ترك

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

پيشگيري بعد از ترك

۵ بازديد

آيا از مراقبت‌هاي بعد از ترك اعتياد و اهميت آن‌ها آگاهي داريد؟ انجام و رعايت مراقبت‌هاي پس از ترك مي‌تواند حتي از خود ترك اعتياد نيز مهم‌تر باشد. چراكه وسوسه‌ها و لغزش‌هايي كه مكررا پس از ترك مواد مخدر براي افراد اتفاق مي‌افتند، ادامۀ راه را براي آن‌ها بسيار سخت مي‌كند. براي آنكه مصرف كنندگان مواد پس از ترك بتوانند به زندگي سالم و بدون مواد ادامه دهند، آگاهي و رعايت برخي نكات براي آن‌ها ضروري است. در ادامه ي اين مقاله به توضيحات بيشتري در مورد نكات مهم پس از ترك اعتياد اشاره خواهيم كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ترك اعتياد كليك كنيد.

منبع: پيشگيري بعد از ترك

 

آيا از مراقبت‌هاي بعد از ترك اعتياد و اهميت آن‌ها آگاهي داريد؟ انجام و رعايت مراقبت‌هاي پس از ترك مي‌تواند حتي از خود ترك اعتياد نيز مهم‌تر باشد. چراكه وسوسه‌ها و لغزش‌هايي كه مكررا پس از ترك مواد مخدر براي افراد اتفاق مي‌افتند، ادامۀ راه را براي آن‌ها بسيار سخت مي‌كند. براي آنكه مصرف كنندگان مواد پس از ترك بتوانند به زندگي سالم و بدون مواد ادامه دهند، آگاهي و رعايت برخي نكات براي آن‌ها ضروري است. در ادامه ي اين مقاله به توضيحات بيشتري در مورد نكات مهم پس از ترك اعتياد اشاره خواهيم كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ترك اعتياد كليك كنيد.

منبع: پيشگيري بعد از ترك

 

اهميت مراقبت هاي بعد از ترك اعتياد

به دست آوردن بهبودي كامل بعد از ترك اعتياد يك فرايند بلندمدت است. حتي گاهي اوقات لازم است كه فرد در تمام طول عمر خود، يكسري نكات را رعايت كند؛ چرا كه بخشي از اعتياد، وابستگي ذهني و رواني است كه رهايي از آن مراقبت‌هاي هميشگي را مي‌طلبد. در واقع افراد پس از ترك بايد موقعيت‌هاي ايجاد كننده وسوسه مصرف را بشناسند و با ايجاد آمادگي در خود براي مواجهه با اين موقعيت‌ها، بتوانند براي هميشه مصرف را كنار بگذارند. اين نكته در ترك اعتياد بسيار حائز اهميت است كه بدانيد مراقبت‌هاي پس از ترك هرگز با سم زدايي و كنار گذاشتن مواد تمام نمي‌شوند، بلكه بايد در طول عمر ادامه داشته باشند تا در برابر مصرف دوباره از فرد محافظت كنند.

اين مسئله از آن جهت اهميت دارد كه اكثر افرادي كه موفق به ترك مي‌شوند، پس از ترك حداقل يك دوره عود و مصرف دوباره مواد مخدر را تجربه خواهند كرد. رعايت نكات لازم به پيشگيري از اين عودها كمك شاياني خواهد كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مصرف دوباره مواد مخدر كليك كنيد. 

چرا بايد براي بعد از ترك اعتياد نيز برنامه ريزي كرد؟

علاوه بر وسوسه مصرف، پس از ترك ممكن است مشكلات متعددي براي فرد پيش بيايد كه او را در برابر لغزش مجدد آسيب پذير كند. اغلب اين مشكلات خود را در قالب اختلالات رواني نشان مي‌دهند. افسردگي بعد از ترك اعتياد از جمله اختلالات قابل پيش‌بيني است كه درمانگر پيش از ترك نيز بايد آن را در نظر گرفته و بيمار را براي رو به رو شدن با دوره‌هاي افسردگي آماده كند. بي خوابي و دردهاي جسماني فرد را بيشتر در معرض خطر افسردگي قرار مي‌دهد. با درمان بي خوابي بعد از ترك اعتياد و استفاده از رژيم‌هاي مناسب براي تقويت بدن بعد از ترك اعتياد مي‌توان به فرد براي مقابله با سختي‌هاي اين دوره كمك كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه افسردگي بعد از ترك اعتياد و درمان بي خوابي بعد از ترك اعتياد كليك كنيد. 

پيشگيري از عود بعد از ترك اعتياد

همانطور كه در مطالب فوق گفته شد رعايت برخي نكات و مراقبت‌ها براي حفظ زندگي سالم و به دور از مصرف بسيار اهميت دارد. ارتباط با مشاوران ترك اعتياد و ديگر افرادي كه موفق به ترك شده‌اند و استفاده از تجارب آن‌ها به شما كمك مي‌كند تا مانع از پيشروي وسوسه‌ها و لغزش‌هاي احتمالي شويد. در ادامه به برخي از اين نكات اشاره مي‌كنيم:

1-شناخت برانگيزنده‌هاي مصرف

برانگيزنده‌ها در واقع موقعيت يا شرايطي هستند كه فرد را براي مصرف دوبارۀ مواد تحريك مي‌كنند. برانگيزاننده‌ها به دو گروه دروني و بيروني تقسيم مي‌شوند. برانگيزاننده‌هاي بيروني به شرايط و محيطي گفته مي‌شود كه فرد با قرار گرفتن در آن محيط‌ها دچار وسوسه مصرف مي‌شود. اين موقعيت‌ها مي‌تواند گروه دوستاني باشد كه اهل مصرف هستد يا جمع‌ها و مهماني‌هايي كه احتمال مصرف مواد در آن‌ها به مقدار زيادي وجود دارد. به طور كل هر محيطي كه فرد را به ياد مصرف بياندازد برانگيزنده بيروني محسوب مي‌شود. 

اما برانگيزاننده‌هاي دروني به حالات روحي و رواني گفته مي‌شود كه فرد با دچار شدن به آن‌ها ممكن است به مصرف روي بياورد. براي مثال بسياري از افراد در شرايط عصبانيت يا خلق غمگين دوباره به سمت مواد كشيده مي‌شوند. در واقع از آنجايي كه مهارت‌هاي حل مسئله در اين افراد ضعيف است آن‌ها براي آرام كردن خود و بهتر كردن اوضاع از راه حل‌هاي هيجان مدار مخرب استفاده مي‌كنند. يعني بدون اينكه به فكر حل مشكل باشند از هر طريقي مي‌خواهند احساسات منفي خود را كاهش دهند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مهارت‌هاي حل مسئله كليك كنيد. 

مصرف مواد يكي از خطرناك‌ترين راه حل‌هاي هيجان مدار مخرب است. اگر مي‌خواهيد براي هميشه مواد را كنار بگذاريد، مهم است كه بتوانيد برانگيزاننده‌هاي دروني و بيروني خود را به طرز دقيقي شناسايي كنيد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشكلات جنسي پس از ترك اعتياد و درد جسماني ترك اعتياد كليك كنيد. 

2- بعد از ترك اعتياد | يادگيري نحوه كنار آمدن با محرك‌ها

پس از اينكه توانستيد به درك دقيقي از شرايط تحريك كنندۀ مصرف در خود دست پيدا كنيد، بايد بياموزيد كه در صورت مواجه شدن با اين موقعيت‌ها چه واكنش‌هاي جايگزيني مي‌توانيد انجام دهيد. البته بهترين گزينه اين است كه از ابتدا خود را كمتر در معرض اين شرايط قرار دهيد. كمك گرفتن از مشاوره ترك اعتياد و شروع دوره‌هاي روان درماني در كنار سم زدايي و روش‌هاي ترك به شما كمك مي‌كند تا سير درمان سريع‌تر اتفاق بيافتد. روانشناس در نهايت به دوام تصميم شما و كنار گذاشتن مواد كمك خواهد كرد. براي كسب اطلاع بيشتر از مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد. 

3- يادگيري مهارت هاي حل مساله و جرات ورزي

هنگامي كه فردي تصميم به ترك مواد مي‌گيرد، ميزان مهارت حل مسئله و جرات ورزي  بيش از هر چيزي به ثبات او در تصميمش كمك خواهد كرد. زيرا اگر او بتواند مشكلات زندگي خود را درست مديريت كند و در واقع مهارت بالايي در حل مسئله داشته باشد، در زمان مواجهه با مشكلات و دشواري‌هاي زندگي، احتمال پناه بردن او به مواد مخدر بسيار كاهش مي‌يابد. براي آگاهي بيشتر از جرات مندي كليك كنيد. 

همچنين مهارت جرات ورزي كه همان توانايي فرد در نه گفتن است، به او كمك مي‌كند كه بتواند به طور اثربخش‌تري در برابر اصرارها و پيشنهادهاي سايرين درباره مصرف مقاومت كند. براي آن كه اين مهارت‌ها را در خود پرورش دهيد، استفاده از كلاس‌هاي آموزشي و جلسات روان درماني فردي و يا گروهي مي‌تواند بسيار سودمند باشد. براي اطلاع بيشتر از مهارت نه گفتن كليك كنيد.

4- بعد از ترك اعتياد | دريافت آموزش هاي متمركز بر خانواده 

از ديدگاه سيستماتيك بروز اعتياد تنها مشكل يك فرد نيست بلكه نتيجه وجود چرخه‌هاي معيوب در كل خانواده است. در حقيقت نبود ارتباطات سالم ميان اعضا مي‌تواند به يك مشكل ثانويه تبديل شده و همه توجه‌ها را به خود معطوف كند. اگر متخصصين بتوانند مشكلات اصلي يك خانواده را شناسايي كنند، احتمال عود مجدد و بازگشت به سمت مصرف مواد  نيز در عضو آسيب ديده تا حد زيادي كاهش خواهد يافت.

به همين خاطر امروزه درمانگران اعتياد از روش‌هايي نظير خانواده درماني براي ترك استفاده مي‌كنند. در اين روش‌ها به جاي يك نفر همه اعضاي خانواده در فرايند ترك درگير مي‌شوند و نحوه رفتار با كسي كه زماني به اعتياد مبتلا بوده را فرا مي‌گيرند. همچنين درمانگران تلاش مي‌كنند تا به ارتباطات ميان اعضا توجه كرده و الگوهاي رفتاري مخرب را شناسايي نمايند. آن‌ها با دادن بازخورد به مراجعين خود كمك مي‌كنند تا بتوانند تعاملات سازنده‌تري با هم داشته باشند.

5- بازيافتن سلامت جسماني و رواني 

اعتياد به هر نوع ماده مخدر منجر به بروز پيامدهاي جسماني و رواني مختلف مي‌شود. اكثر افراد معتاد بدن ضعيفي دارند كه آن‌ها را در برابر انواع بيماري‌ها آسيب پذير مي‌كند. همچنين معتاد بودن باعث تجربه نوعي انگ اجتماعي نيز مي‌شود و از طريق مواجهه با مسائلي نظير طرد يا سرزنش ديگران اغلب به بروز افسردگي و سرافكندگي مي‌انجامد. در اين شرايط ممكن است به اين فكر كنيد كه هرگز زندگي بهتري نخواهد شد. همين طرز تفكر مي‌تواند شما را به سمت فرو رفتن مجدد در باتلاق اعتياد سوق دهد. در اين شرايط بهتر است اهداف معقولانه‌اي براي بازيافتن سلامت جسم و روح خود در نظر بگيريد. همواره به خاطر داشته باشيد كه روشنايي از دل تاريك‌ترين لحظه ها فرا مي‌رسد.

انجام اقدامات ساده‌اي نظير ورزش‌هاي هوازي و پيروي از يك رژيم غذايي سالم به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد ذهن و جسم خود را كمي آزادتر كرده و براي قرار گرفتن در دنياي جديد آماده شويد. همچنين تمرين‌هايي نظير مراقبه، يوگا و ريلكسيشن از جمله ديگر اقداماتي هستند كه مي‌توانند در به دست آوردن توانمندي رواني بالاتر به شما كمك كنند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه تقويت بدن بعد از ترك اعتياد كليك كنيد. 

6- يافتن دوستان جديد و فراهم كردن حمايت اجتماعي براي خود 

اكثر افراد بعد از ترك اعتياد به حمايت اطرافيان براي بازگشتن به زندگي نياز دارند. اين در حاليست كه مشكل اعتياد باعث مي‌شود بيماران در بسياري از موارد از خانواده و اطرافيان خود طرد شده و در نتيجه حمايت چنداني نداشته باشند. در اين شرايط بايد تلاش كنيد حلقه جديدي از افراد را دور خود جمع نماييد.

مراجعه به گروه درماني يا سر زدن به گروه‌هاي خودياري نظير انجمن الكلي‌هاي گمنام به شما كمك مي‌كند تا با افرادي آشنا شويد كه به خوبي شما را درك كرده و مي‌دانند در شرايط سخت بايد با ولع مصرف چه كار كنيد و چگونه اوضاع را مديريت نماييد. در واقع اين گروه‌ها هم قادرند از نظر عاطفي نياز شما را ارضا نمايند هم مي‌توانند منبعي براي آگاهي و حل و فصل مشكلات مرتبط با اعتياد باشند.

7- بعد از ترك اعتياد | ادامه دادن به جلسات روان درماني

در نظر داشته باشيد كه ترك اعتياد تنها به معناي سم زدايي بدن از مواد مخدر نيست. در واقع مي‌توان گفت پاك سازي بدن از مواد مخدر قدم ابتدايي در مسير درمان است. براي اينكه بتوانيد به طور پايدار در برابر مواد مقاومت كرده و به پرهيزي بادوام دست پيدا كنيد، بايد بتوانيد ريشه‌هاي مشكل خود را بشناسيد و راهكارهاي مقابله با آن را بياموزيد.

براي مثال فردي كه به خاطر افسردگي به سمت مشروبات الكلي كشيده مي‌شود، ببايد بتواند با مشكل اصلي خود يعني خلق غمگين مواجه شده و آن را حل و فصل نمايد. تا زماني كه علت گرايش به مواد يا الكل پا بر جاست امكان لغزش مجدد نيز وجود دارد. در نتيجه پس از سم زدايي ارتباط خود را با درمانگر قطع نكنيد و اجازه دهيد فرايند درمان به طور كامل طي شود.

سوالات متداول

- آيا مراجعه به گروه هاي خودياري تنها پس از ترك اعتياد امكان دارد؟

شما در هر مرحله‌اي از ترك، حتي زماني كه به تازگي تصميم گرفته‌ايد اين كار را انجام دهيد نيز مي‌توانيد به گروه‌هاي خودياري مراجعه كرده و از مباحث مطرح شده در اين گروه‌ها بهره مند شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نكات مهم بعد از ترك اعتياد به مواد مخدر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: پيشگيري بعد از ترك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.