ترك سيگار | روش هاي ترك سيگار

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ترك سيگار | روش هاي ترك سيگار

۱۴۷ بازديد

طبق تحقيقات 70 درصد سيگاري‌ها تمايل به ترك سيگار دارند. اما چرا همه مصرف كنندگان اقدام به ترك نمي‌كنند و تنها بين 6 تا 30درصد افرادي كه اقدام به ترك مي كنند، موفق به ترك طولاني‌مدت مي‌شوند. اعتياد به مصرف سيگار مشكلي قابل درمان اما سختي است. براي آنكه در ترك سيگار موفق شويد، به عوامل زيادي بايد توجه كنيد، همه جوانب را بايد بسنجيد. حتي ممكن است در اين راه چندين بار شكست بخوريد اما بالاخره راه پيروزي را پيدا مي كنيد. اگر هنوز تصميم به ترك نگرفتيد و يا بعد از چند با تلاش شكست خورده ايد، بهتر است ادامه اين مقاله را مطالعه نماييد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك سيگار مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

چرا سيگار را ترك كنم؟

مهمترين قدم در ترك سيگار اولين قدم آن است. اگر بتوانيد تصميم بگيريد كه مي خواهيد ترك كنيد يا نه، بلندترين قدم براي ترك را برداشته ايد. اهميت اين مرحله در روزهاي پيش روي شما كه سختي ترك و مقابله با وسوسه به سراغتان مي‌آيد، خود را نشان مي‌دهد. براي اين كه از تصميم درست آگاه شويد و انگيزه خودتان براي ترك سيگار را پيدا كنيد به چند راهكار اشاره مي كنيم:

مزايا و معايب مصرف و ترك سيگار:

مي‌توانيد جدولي بسازيد شامل چهار قسمت كه مزايا و معايب ترك و مزايا و معايب مصرف را به شما نشان مي‌دهند. ما در اين قسمت مي‌خواهيم سيگار كشيدن و يا نكشيدن را به صورت بي‌طرفانه باهم مقايسه كنيم. مثلا از معايب مصرف سيگار مي‌نويسيد كه احتمال دارد باعث سرطان شود، عمر شما را كوتاه مي‌كند. بيماري قلبي و تنفسي را براي شما به وجود مي‌آورد، زيبايي ظاهر پوست و لبها و دندانهايتان را كم مي‌كند، بوي نامطبوعش اطرافيانتان را آزار مي‌دهد، اعتراض اعضاي خانواده و شايد دوستانتان را به همراه دارد. امكان ورزش و فعاليت بدني را به خاطر تنگي نفس از شما مي‌گيرد و آثار ديگر كه ممكن از مختص شما باشد.

مزاياي مصرف آن مي‌تواند اين باشد كه شما را آرام مي‌كند يا باعث افزايش تمركز در كارهايتان مي‌شود. حالا اگر ترك كنيد چه اتفاقي مي‌افتد؟ مزيت آن اين است كه مي‌توانيد از خيلي از بيماري‌ها پيش‌گيري كنيد، تاييد اطرافيان و خانواده را داشته باشيد و با انرژي و توان بيشتر به فعاليت و ورزش بپردازيد. اما ترك هم قطعا سختي‌هايي دارد، شما در مواقع اضطراب و عصبانيت بايد به دنبال راه ديگري به جز سيگار باشيد و يا در تمركزتان ممكن است دچار مشكل شويد. بعد از آن موقت يا دائمي بودن هركدام از معايب و مزايا را مشخص كنيد و براي هركدام يك درجه اهميت از 0 تا 100 مشخص كنيد. در آخر كه جدولتان را كامل كرديد تصميم خود را بگيريد. توجه كنيد كه وزن كدام كفه بيشتر از ديگري است.

چيزهايي را كه به دست مي‌آوريد مرور كنيد:

اگر تصميم نهايي آن شد كه سيگار را ترك كنيد، ليستي از مزاياي ترك و معايب مصرف تهيه كنيد و آن را هرروز براي خود مرور كنيد. اين روش شما را در روبرو شدن با وسوسه و سختي‌هاي ترك كمك مي‌كند. راه ديگر آن است كه اهداف و ارزش‌هاي خود را در زندگي بنويسيد. به اين سوال پاسخ دهيد كه آيا سيگار كشيدن به اهداف و ارزش‌هاي شما كمك مي‌كند يا ترك كردن آن. مثلا اگر ارزش شما داشتن خانواده‌اي سالم و شاد است كدام انتخاب، شما را به اين هدف نزديك مي‌كند.

 

اصلا مي‌توانم سيگار را ترك كنم؟

بايد توجه داشته باشيد كه ترك هر نوع اعتياد رواني كاري دشوار است. اعتياد بيماري برگشت‌كننده‌اي است و نياز به مراقبت و استفاده از كمك‌هاي روان‌شناختي به صورت بلندمدت دارد. اما اين را هم فراموش نكنيد كه افراد بسياري به وسيله همين روش‌هاي درماني و با كمك گرفتن از متخصصين توانسته‌اند براي مدت طولاني و يا هميشه سيگار را كنار بگذارند. پس اگر آن‌ها توانستند شما هم مي‌توانيد، اگر روش مناسب خود را پيدا كنيد، پس مي توانيد موفق شويد.

 

براي ترك سيگار چه كنم؟

براي ترك سيگار روش‌هاي درماني جسمي و غير جسمي فراواني وجود دارد، از انواع داروهاي شيميايي و گياهي، روش‌هاي تغذيه و ورزش تا روش‌هاي روانشناختي و گروه‌هاي خودياري براي ترك سيگار استفاده مي شود. اما روش مناسب براي شما به شرايط بدني شما مانند سن و مقدار دوز مصرفتان و شرايط روحي و شخصيتي شما بستگي دارد. پس براي انتخاب روش كمي صبر به خرج دهيد. شايد مجبور باشيم با آزمون و خطا روش مناسب خودمان را پيدا كنيم. توجه كنيد كه براي انتخاب بهترين روش ترك از يك متخصص مانند روان‌شناس يا روان‌پزشك هم مشورت بگيريد. براي ترك موفق دريافت مشاوره ترك اعتياد ضرورت دارد.

 

روش‌هاي ترك جسماني سيگار

نيكوتين اما بدون سيگار:

درمان جايگزيني نيكوتين (NRT) يكي از روش‌هاي جسمي ترك سيگار به وسيله استفاده از نيكوتين با راه‌هايي به جز سيگار است. به نحوي مي‌توان گفت اين روش ساده‌ترين راه است. زيرا شما ماده نيكوتين را كه ماده اصلي اعتيادآور سيگار براي شما است را از بدن خود نمي‌گيريد و تنها از شر دود سيگار خلاص مي‌شويد. چسب‌ها، آدامس‌ها و اسپري‌هاي نيكوتين از محصولاتي هستند كه در بازار براي اين منظور وجود دارند.

داروها:

روش ديگر استفاده از داروهايي مانند بوپروپيون و وارنيكلين است كه پزشكان متخصص براي ترك سيگار تجويز مي‌كنند. اين داروها با تاثيري كه روي مغز شما مي‌گذارند وسوسه مصرف سيگار را كم كرده و حتي از لذت دوباره مصرف كردن آن نيز جلوگيري مي‌كنند. اما بديهي است كه استفاده خودسرانه از داروها بدون نظر پزشك قرار نيست به شما كمك كند. استفاده از داروهاي گياهي هم امروزه زياد تبليغ مي‌شود اما به خاطر نبودن تحقيقات علمي كافي در مورد آن‌ها و نداشتن استانداردهاي خاص چندان قابل اعتماد نيستند و حتي ممكن است براي شما خطرناك باشند.

 

روش‌هاي رواني و اجتماعي ترك سيگار

ترك ناگهاني يا تدريجي؟

بوقلمون سرد روشي است كه در آن شما به يكباره و در تاريخي مشخص به طور كامل سيگار را كنار مي‌گذاريد. استفاده از اين روش و يا ترك تدريجي سيگار به جنبه‌هاي رواني و شخصيتي شما بستگي دارد كه براي آشنايي بيشتر با آن بايد با متخصصان بهداشت روان مشورت كنيد.

تكنيك‌هاي روان‌شناختي:

درمان‌هاي روانشناختي مدوني براي ترك سيگار و ديگر مواد اعتيادآور طراحي شده‌اند كه همه بر مبناي تحقيقات علمي استوار هستند. اكثر اين برنامه‌ها روش‌ها و تكنيك‌هاي مشابهي دارند. مثلا يكي از اين تكنيك‌ها كنترل محرك است. شما مطمئنا بعد از ترك مصرف سيگار دچار وسوسه مي‌شويد. اما اين وسوسهبي دليل نيست، بلكه يك محرك بيروني يا دروني وجود دارد كه وسوسه را در شما راه مي‌اندازد.

روانشناسان به اين محرك‌ها راه‌انداز مي‌گويند، در اين تكنيك شما بايد راه‌اندازهاي خود را شناسايي كنيد و قبل از آن كه وسوسه شما را راه بياندازند آن‌ها كنترل كنيد.

روش ديگر از تكنيك‌هاي روان‌شناختي جايگزين كردن پاسخ است. برخي مواقع راه اندازها قابل كنترل نيستند، اما مي‌توانيد در اين مواقع رفتار ديگري را به جاي سيگار كشيدن بعد از اين راه‌اندازها انجام دهيد، تا بدن شما اين رفتار را كم كم جايگزين سيگار كشيدن كند. آدامس جويدن، نوشيدن مايعات، تنفس عميق، آرميدگي عضلاني و يا ورزش كردن مي‌تواند در اين مواقع پاسخ‌گو باشد. ديگر روش‌هاي روانشناختي مانند ذهن آگاهي و بيوفيدبك و آموزش به خانواده و دوستان براي همراهي در برنامه ترك نيز براي قطع مصرف سيگار استفاده مي‌شوند.

گروه‌هاي خودياري:

شناخته‌شده‌ترين گروه‌هاي خودياري گروه‌هاي دوازده قدمي هستند. اين گروه ها از افرادي تشكيل شده كه همه عادت رفتاري مشتركي داشته و توانسته‌اند در اين گروه‌ها عادت خود را ترك كنند. گروه‌هاي دوازده قدمي براي مصرف الكل، مخدرها، پرخوري و موارد ديگر وجود دارد كه در ايران NA يا گروه مخدري‌هاي گمنام از همه معروف‌تر است. براي نيكوتيني‌ها نيز در ايران گروه دوازده قدمي مخصوصي به نام NicA وجود دارد. عضويت در اين گروه‌ها مي‌تواند به تداوم ترك مصرف شما كمك كند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك سيگار مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : ترك سيگار | روش هاي ترك سيگا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.