مهارت هاي لازم براي ازدواج موفق

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مهارت هاي لازم براي ازدواج موفق

۱۴۷ بازديد

زندگي مشترك داراي يك مسير پر و پيچ خم است كه در طي اين مسير زوجين با مشكلات زيادي مواجه مي شوند. زندگي هاي امروزي با گذشته متفاوت شده است و چالش هاي مخصوص به خود را دارد. براي حل كردن چالش هاي زندگي مشترك زوجين نياز به يادگيري مهارت هاي لازم براي ازدواج دارند. يادگيري مهارت هاي قبل از ازدواج در مسير انتخاب همسر و بعد از تشكيل زندگي مشترك به زوجين كمك مي كند تا بتوانند در درجه اول با دست يابي به يك شناخت صحيح از خود، همسر مناسبي را براي خود انتخاب كنند و در ادامه بتوانند با يكدگير پيچ و خم هاي زندگي مشترك را پشت سر بگذارند. مهارت هاي قبل از ازدواج تنها مختص به كساني نيست كه در مراحل اوليه آشنايي و ازدواج هستند. بلكه يادگيري اين مهارت ها حتي به زوجيني كه سال هاست در كنار يكديگر زندگي مي كنند؛ براي دست يابي به يك زندگي مشترك بهتر كمك مي كند. در اين مقاله قصد داريم تا در مورد مهارت هايي كه زوجين بايد براي داشتن يك زندگي مشترك موفق بياموزند توصيح دهيم.

 

براي دريافت مشاوره ازدواج و يادگيري مهارت هاي لازم پيش از ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

مهارت هاي قبل از ازدواج

مهارت هاي قبل از ازدواج ابتدا شامل شناخت نياز هاي خود و تفاوت هاي موجود در نياز هاي همسرتان است. بعد از دست يابي به شناختي صحيح از نيازهاي خود و همسرتان، بايد نحوه رفتار صحيح براي برآورده شدن اين نياز ها رو بياموزيد.

خود شناسي

براي داشتن يك انتخاب مناسب بايد قبل از هر چيزي خودتان را بشناسيد. منظور از خود شناسي اين است كه بدانيد كه چه نقاط ضعف و قوتي داريد. از چه چيز هايي خوشحال مي شويد و چه چيز هايي شما را آزرده خاطر و ناراحت مي كند. حتي بايد بدانيد در شرايطي كه عصباني هستيد، چگونه مي توانيد خشم خود را كنترل كنيد. اهداف خود را بشناسيد. بدانيد كه بعد از زندگي مشترك چگونه مي خواهيد به اين اهداف برسيد. دست يابي به يك شناخت صحيح از خود، در دست يابي به يك نگاه بهتر از چيزي كه از همسرتان انتظار داريد كمك مي كند. دست يابي به يك شناخت صحيح از خودتان كاره آساني نيست و نياز به زمان دارد. يكي از اهدافي كه در جلسات مشاوره قبل از ازدواج توسط درمانگر دنبال مي گردد، اين است كه هر يك زوجين بتواند در ابتدا خودش و نياز هايي كه دارد را بهتر بشناسد. استفاده از جلسات مشاوره روانشناسي و روان درماني به شما در دست يابي به اين شناخت كمك مي كند. مي توانيد مقاله خود شناسي ما را مطالعه نماييد.

 

آگاهي از تفاوت هاي بين زنان و مردان

دنياي زنان و مردان از هر نظر با هم تفاوت دارد. آگاهي از تفاوت هاي ميان زنان و مردان به همان اندازه مي تواند براي شما مفيد باشد كه ندانستن آن مي تواند شما را با چالش هاي جدي روبرو سازد. در ادامه چند مورد از اين تفاوت ها توضيح داده شده است :
1- تفاوت نگاه به مسائل جنسي

زنان به دليل بعد احساسي و عاطفي قوي تري كه دارند به رابطه جنسيشان به عنوان يك ابزار براي ابراز عاطفه و احساسي كه دارند مي نگرند. اين در حالي است كه رابطه جنسي براي مردان بعد غريزي دارد و براي ابراز احساسات خود از روش هاي ديگري استفاده مي كنند. البته در اين مورد استثنا نيز وجود دارد؛ چرا كه مرداني هستند كه در رابطه جنسي خود از زبان عاطفي واحساسي خود استفاده مي كنند. اينكه چقدر در زندگي شخصيتان مسائل جنسي در اولويت است تنها با شناخت نيازهاي جنسي خود و هسمرتان امكان پذير است. آگاهي از اين قضيه كه همسر شما به رابطه جنسي چگونه نگاه مي كند و چقدر به آن بها مي دهد؛ به شما براي رسيدن به يك رابطه جنسي ايده آل كمك مي كند.

2- استقلال طلبي در مردان اولويت است
در مردان به دليل سرشتي كه دارند نياز به استقلال طلبي بيشتري نسبت به زنان وجود دارد. مردان در زندگي خود دوست دارند بيشتر روي پاي خود بايستند و از هر وابستگي دوري كنند. به طور ذاتي مردان دوست دارند كه كنترل شرايط را در دست داشته باشند و چالش ها و مسائل مختلف را مديريت كنند. به همين خاطر زناني كه با ويژگي استقلال طلبي مردان آشنا نيستند؛ يا به دليل عدم توضيح ندادن مسائل روزمره شان براي همسرشان محكوم به بي توجهي مي شوند. يا به خاطر اينكه همسرشان چالش ها و مسائل روزمره اش را براي او توضيح نمي دهد؛ آزرده خاطر و ناراحتت مي گردند.

3- حمايت شدن درزنان اولويت است  
زنان نسبت به مردان از لحاظ عاطفي حساس ترند. به همين علت مسئله حمايت شدن در زنان از اهميت زيادي برخوردار است. زنان از بي توجهي آزار مي بينند. مناسبت هاي مهم مانند تاريخ تولد، ازدواج و ... براي زنان از اهميت ويژه اي برخوردار است كه اگر مورد بي توجهي قرار گير بسيار آزرده خاطر مي شوند. همچنين زنان از لحاظ عاطفي نياز به حمايت بيشتري نسبت به مردان دارند. زنان نياز دارند كه بشوند دوست داشته مي شوند و اين دوست داشته شدن را در عمل همسرشان ببينند. در صورت توجه نكردن به اين قضيه سردي و بي علاقگي در زنان نسبت به همسرشان شروع مي شود.

4-تفاوت در نوع برقراري روابط اجتماعي ميان زنان و مردان

زنان تمايل بيشتري به برقراري ارتباط با هم جنسان و هم نوعان خود دارد و بيشتر دوست دارند كه ارتباط برقرار كنند. تا جايي كه ممكن است تمام چالش ها و مسائل موجود در زندگي زناشويي خود را با دوستان نزديكشان مطرج كنند. مردان برخلاف زنان تمايل زيادي به برقراري چنين روابطي ندارند و تريجيح مي دهند جزييات و چالش هاي زندگي زناشوييشان را براي خود نگاه دارند. رسيدن به درك و باور مشترك در مورد اين قضيه در دست يابي به زندگي مشترك موفق به زوجين كمك مي كند.

زن در نگاه اول بسيار نكته سنج و دقيق و موشكافانه مسائل را بررسي مي كند .در حالي كه مرد نگاه كلي تري نسبت به قضايا دارد . اين تفاوت نوع نگاه موجب دو نوع طرز تفكر در نتيجه دو نوع برخورد با مشكلات مي شود. كه اگر مهارت كافي در مديريت نوع تفاوت ها نداشته باشيد نمي توانيد واكنش مناسب را ارائه دهيد.

 

مهارت همدلي

همدلي يعني بتوانيد پاسخ درخور و مناسب موقعيت را به طرف مقابل بدهيد. يعني بتوانيد از زاويه ديد همسرتان به مسائل نگاه كنيد و احساست او را درك كنيد. آنگاه تمامي كمبودها و نقاط قوت همسرتان را بپذيريد. پذيرش شكل ديگري از همدلي است. اينكه تمام نقاط قوت و ضعف طرف مقابل را بشناسيد و و با اين آگاهي مي پذيريد كه با او ازدواج كنيد. براي كسب مهارت همدلي بايد سعي كنيد خوب به يكديگر گوش دهيد .

گوش دادن درست و فعالانه به حرف هاي طرف مقابل

مهارت گوش دادن را در خود تقويت كنيد و فعالانه گوش دهيد. براي گوش دادن فعال بايد تمام اعضا و جوارح اعم از ذهن و قلب و گوش و زبان تان درگير صحبت طرف مقابل باشد تا او بفهمد كه به او گوش مي دهيد. اين يكي از موارد همدلي است. همچنين سعي كنيد به فرد مقابل تان بازخورد دهيد . مثلا با كلمات و عبارات كوتاهي مانند آهان . ...خب.... عجب ...جدي و.... مي توانيد نشان دهيد كه مطلبي كه درباره اش صحبت مي كند برايتان مهم است.

توجه به احساسات و هيجانات طرف مقابل

استفاده از زبان نرم تر همراه با انعطاف بيشتر هنگام همدلي بسيار مهم است. گاهي پيش مي آيد كه در گفت گوبا طرف مقابل تان ، ميزان تنش بسيار بالاست . و شما مانند اين است كه لبه تيغ حركت مي كنيد. يعني نمي توانيد به راحتي از هر لفظ و هر كلامي براي بيان نظر خود استفادهكنيد .در اينجا بايي بيشتر مراقب رفتار و گفتار خود هنگام صحبت باشيد. تا كمتر آسيب بزنيد.

 

مهارت حل تعارض و مديريت روابط

در اين مورد بايد بتوانيد به طشور درست و عالي از پس اختلافات موجود بر آييد . ضروري است كه بتوانيد اختلافات پيش آمده بين خود وهمسرتان را مديريت و رفع كنيد.اما چگونه ؟ با پرداختن به زير گروه هاي مطرح شده در ادامه مطلب مي توان به حل موفقت آميز برخي تعارضات پرداخت .

صحبت كردن

سعي كنيد درباره كليه ي مشكلات بوجود آمده بين دو طرف صحبت كنيد اما از توهين و فرياد زدن و پرخاشگري پرهيز كنيد.
رسيدگي به موقع به اختلافات
اينكه به وقت مناسب به اختلاف خود و طرف مقابل رسيدگي كنيد بسيار مهم است . گذر زمان گرچه در بعضي موارد كار ساز است اما در موارد زيادي هم منجر به انباشتگي خشم و كينه ورزي مي شود.
پس سريعا رسيدگي كنيد .

بيان عقايد بدون ترس از قضاوت

بدون اينكه از بيان عقايد اصلي و باورهايتان واهمه اي داشته باشيد، آزادانه ابراز عقيده كنيد و ترس از دست دادن فرد مقابل را هم نداشته باشيد .اينكه در روابطي قدم بگذاريد كه نه سرزنش و نه قضاوت نا عادلانه شويد خيلي اهميت دارد.

عذرخواهي مهارتي كه بايد تقويت كنيد

كسي كه عذرخواهي كردن را بلد نيست در روابط دچار مشكل مي شود .هميشه هم اين طور نيست كه ما هيچ گونه تقصيري نداشته باشيم .يك سر ماجرا در دعواها و تنش ها شما هستيد. زيرا روابط مانند يك بازي پينگ پنگ وابسته به عمل و عكس العمل دوطرف است .عذرخواهي كردن ممكن است برايتان مشكل باشد .چون فكر مي كنيد كه اصلا اشتباه نمي كنيد و اين ، طرف مقابل است كه دائم اشتباه مي كند .و شما بي نقص هستيد .در حالي كه هر فردي در زندگي ايراداتي دارد و شما با پذيرش ايرادات و تلاش براي رفع آنها مي توانيد بهتر آن را مديريت و رفع كنيد.

تعريف و تحسين واقعي

اينكه صادقانه از طرف مقابل تعريف كنيد و ويژگي هاي مثبت او را به چشم او بياوريد مي تواند به همدلي در شما كمك زيادي كند. اما كوشش كنيد كه اين تعاريف واقعي و به دور از بزرگ نمايي و بوده و غلو آميز نباشد. بايد بتوانيد بر ويزگي هاي مثبت همسر تمركز كنيد .
صداقت هميشه جواب مي دهد.

مهارت تصميمي گيري درست

كلمه ي تصميم از مصمم بودن مي آيد .اينكه بتوانيد در ازدواج تصميم قاطع بگيريد و به هيچ عنوان از تصميم خود در انتخاب و ادامه ي مسير پشيمان نشويد . اين قاطعيت باعث مي شود كه ديگران روي شما حساب بيشتري باز كنند.

مهارت حل مسئله

در ساله هاي اول ازدواج مخصوصا دو سال اول زندگي شما و همسر تان هر كدام به شيوه ي خودتان مسائل را حل مي كنيد. هر كدام راه حل خود راارائه مي دهيد. مهارت حل مسئله و يادگرفتن آن مي تواند به شما كمك كند بهتر ببخشيد و شايد گاهي تسليم شويد.

مقدم دانستن همسر

به ياد داشته باشيد بعد از ازدواج بايد به اين توجه كنيد كه نفر اول زندگي شما همسرتان است . تمام اولويت هاي زندگي را بايد به او اختصاص دهيد.حتي بيشتر از مادر و پدر و فرزندان تان .

رفتار خلاقانه در ازدواج

سعي كنيد در زندگي تان براي اينكه يكنواختي در آن اتفاق نيفتد ، خلاقيت به خرج دهيد. سعي كنيد تجربيات مشترك جديد و جذابي خلق كنيد . مانند با همديگر به تماشاي يك فيلم جذاب برويد. با هم به پياده روي و يا دوچرخه سواري برويد و... اينها در تداوم رابطه ي شما كمكزيادي ميكند. واقعيت اين است كه گاهي پيش مي آيد كه زندگي يكنواخت مي شود و شما بايد آن را به اين سمت مديريت كنيد كه از يك نواختي بيرون بيايد.

 

اشتباهات رايج ازدواج

گاهي در ازدواج و حتي همان مراحل اوليه انتخاب دچار اشتباه مي شويد .كه به چند مورد اشاره مي شود.
1- نپرسيدن سوالات مهم و اساسي از همديگر : به طوري كه افراد اغلب به خاطر خجالت ، ترس از دست دادن فرد مقابل يا فكر كردن به اينكه مي تواند به روابط عاشقانه تان لطمه وارد كند ،و يا معمولا دائم به اين فكر مي كنيد كه اگر چنين سوالي متقابلا از من پرسيده شود چه جوابي قرار است كه بدهم و ... همه مي تواند در پرسيدن سوال از طرف مقابل تان خدشه وارد كند.
2- ناديده گرفتن علائم هشدار دهنده رفتاري : گاهي به علت علاقه اي كه به فرد مقابل خود داريد ، و يا ترس از دت دادن او را داريد ، خود را گول مي زنيد .مثلا اگر خشم هاي كنترل نشده ي شديدي در او ديديد ناديده مي گيريد ، و مسائل را با گفته هاي منطقي خودتان توجيه مي كنيد و اين گونه خود را راضي مي كنيد.
3- توجه و تمركز بر يك مولفه بدون در نظر گرفتن بقيه ي امور مهم :  گاهي برايتان تنها مسئله ي مهم مسئله جنسي مي شود و تنها بر روي آن تمركز مي كنيد .يا تنها اينكه ماشين فلان مدل دارد و يا پدر پولداري دارد چشم شما را بر روي باقي مسائل مهم مي بندد. اين مي تواند در بقيه ي موارد مانند زيبايي ظاهري ، شغل وجايگاه ويژه اجتماعي نيز صدق كند .توصيه مي شود كه پيش از ازداوج تا جايي كه امكان دارد چشمان تان را باز كنيد .و تمام جوانب امر را بسنجيد .
4- تغيير بعد از ازدواج اتفاق مي افتد : گاهي با اين اميد فرد را انتخاب مي كنيد كه بعدا او را تغيير دهيد . اما اين امكان وجود ندارد .شخصي كه با شما ازدواج مي كند 99 درصد شخصيت اش شكل گرفته و بسيار دشوار تغيير مي كند.
5- عشق تمام مشكلات را حل مي كند : تصور اشتباهي كه در اين مورد وجود دارد اين است كه عشق مي تواند معجزه كند. كه غلط است .عشق در بهترين حالت خود در بسياري از منابع معتبر عنوان شده كه تنها 5 سال و برخي منابع تنها 2 سال دوام دارد و باقي قضايا به دو نفر باز مي گردد.اين كه چقدر هنر داشته باشند تا اين رابطه را درست مديريت كنند و اگر از ميزان هيجانات اوليه كم شد به اين زودي جا نزنند همه و همه نيازمند توجه و ممارست است.

 

ضرورت آموزش مهارت هاي پيش از ازدواج

براي مسئله اي مانند ازدواج حتي ديدن سال ها آموزش نيز كافي نيست. اما گاهي فوريت مطرح است. در نتيجه بايد سريع تر به نتيجه عالي و بدون ايراد و نقص برسيد. ازدواج نيز مانند بسياري از حيطه هاي موجود در دنيا نياز به آموزش دارد. همان طور كه شما براي مسئله ي به ظاهر ساده اما مهمي به نام رانندگي نيازمند گرفتن گواهي نامه هستيد، در معقوله ي ازدواج نيز نيازمند سپري كردن يك سلسله آموزش ها و يادگيري مهارت هايي هستيد كه به شما در انتخاب درست و در ادامه در داشتن زندگي مشترك عالي كمك مي كند. استفاده از مشاوره ازدواج و روان درماني به شما در يادگيري مهارت هاي لازم پيش از ازدواج كمك مي كند.

 

براي دريافت مشاوره ازدواج و يادگيري مهارت هاي لازم پيش از ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.


منبع » مهارت هاي لازم براي ازدواج موفق

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.