عناصر عشق و راه هاي تشخيص عشق واقعي

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

عناصر عشق و راه هاي تشخيص عشق واقعي

۱۶۳ بازديد

عشق، يكي از پيچيده‌ترين احساسات آدمي است كه تمام اعضاي جسماني و رواني را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد. عشق تنها راهي است كه فرد مي‌تواند هم با دنيا متحد شود و هم خود و فرديت خود را حفظ كند. در اين مطلب دو نگاه كلي درباره عشق را بيان مي‌كنيم. يكي ديدگاهعناصر عشق سه گانه استرنبرگ و ديگري عشق حقيقي از نظر بودا. بسياري از افراد نگاه اشتباهي به عشق دارند، يعني فكر مي‌كنند عاشق هستند در صورتي كه اينگونه نيست. بعد از خواندن اين مطلب بهتر مي‌توانيد به نشانه‌هاي عشق مردان و نشانه‌هاي عشق زنان  مي‌توانيد تشخيص دهيد كه آيا شما عاشقيد يا صرفا درگير احساسات پيجيده عاطفي و شيميايي يا حتي يك عشق يك طرفه شده ايد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه عشق واقعي و عناصر عشق مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگيريد.

 

منبع : عناصر عشق و راه هاي تشخيص عشق واقعي

عناصر سه گانه عشق چيست؟

استرنبرگ، روانشناس مشهور، عناصر عشق را در سه بُعد اساسي تقسيم مي‌كند و اعتقاد دارد رابطه اي كه حتي يكي از اين سه عنصر را نداشته باشد، عشق حقيقي و سالم نيست و بايد درباره آن فكر كنند. مثلث عشق را در ادامه با هم مي‌خوانيد.

صميميت:

صميميت جوهره عشق است، هيچ حسي بدون صميميت را نمي‌توان عشق ناميد. شما ممكن است بسياري از انسان‌ها را دوست داشته باشيد، اما فكر نمي‌كنيد عاشق آن‌ها هستيد. صميميت ميل به پيشرفت خود و دوست مورد نظرتان است. كسي در اين بعد توانمند است كه براي پيشرفت معشوق خود تلاش كند. رفاه را براي او بخواهد، با او صادق باشد، به او احترام بگذارد و بتواند به او تكيه كند و درباره تمام مسائل زندگي با او مشورت كند.

شهوت و اشتياق:

عشقي كامل است كه در آن دو طرف نسبت به هم انگيزش جنسي و جسمي داشته باشند. شما زماني عاشق كسي هستيد كه تمام ويژگي‌هاي جسماني او را بپذيريد و دوست داشته باشيد. اگر چاق است يا لاغر، موهايش فرفري است يا لخت، اندامش معمولي است يا ورزيده براي كسي كه عاشق است تفاوتي نمي‌كند. كسي كه مي‌گويد "من عاشق فردي هستم ولي حاضر نيستم نسبت به او ميل جنسي داشته باشم"، بدانيد عاشق نيست و صرفا يك صميميت را عشق تلقي كرده است. عشقي كه جنبه شهواني نداشته باشد، با عنوان عشق پوچ شناخته مي‌شود.

تعهد:

يكي ديگر از جنبه‌هاي مهم عشق، تعهد است. تعهد به احساس و به فردي كه دوستش داريد، يعني مي‌خواهيد بقيه زندگي خود را كنار او بگذرانيد، از او و سلامتي جسمي و رواني او محافظت كرده و مراقب خود و رابطه خود باشيد. مواظبت از عشق در مقابل آسيب‌هاي بيروني چيزي است كه به عنوان تعهد شناخته مي‌شود. ممكن است شما زماني حس كنيد كه فردي زيباتر يا مناسب‌تر از معشوق خود پيدا كرده ايد و اين مسئله تعهد شما را نشانه گرفته است. اگر چيزي وجود دارد كه باعث شود شما روزي از هم جدا شويد، نشان مي‌دهد كه شما متعهد و در نهايت عاشق نيستيد.

همانطور كه گفتيم عشق، آن نيست كه نتوانيد بدون معشوقه زندگي كنيد، بلكه آن است كه فقط او را بخواهيد و هميشه به اين حرف خود پايبند باشيد.

 

عشق سالم چيست؟

عشق ايده آل، عشقي است كه تمام عناصر عشق را به ميزان متعادل داشته باشد. خيلي شنيده ايد كه عشق يعني دو نفر نتوانند بدون هم زندگي كنند. اما بايد بدانيد عشق سالم آن است كه دو نفر، در عين يكي بودن با هم، فرديت خود را حفظ كرده و بتوانند دور از هم نيز به شكل سالم زندگي كرده و براي بودن مجدد كنار هم، انتظار كشيده و تلاش كنند. اگر دونفر براي رسيدن و داشتن هم، تمام زندگي و آينده خود را وقف كنند، اين چيزي جز يك عشق پوچ و بي فايده نيست.

 

چگونه بفهميم عاشق واقعي هستيم؟

بسياري از افراد نشانه‌هاي عشق مردان و نشانه‌هاي عشق زنان را مي‌دانند، عشق حقيقي زن و مرد براي آن‌ها محدوديت و عذاب به همراه ندارد. عشق يعني دوست داشتن عاشقانه يك فرد معمولي، يكي مثل خودتان. تفكر بودايي براي عشق حقيقي 4 عنصر بيان مي‌كند كه اگر وجود داشته باشد، عشق شما واقعي است:

شادي و محبت (maitri):

اگر شما مدام در حال گريه كردن براي كسي هستيد، شما عاشق او نيستيد. عشق واقعي بايد شادي ايجاد كند نه درد و عذاب. هنگامي كه با هم مهربان هستيد، هر دو احساس رضايت، درك متقابل و خوشحالي خواهيد داشت. درك نيازها، خواسته‌ها، ترس‌ها و مشكلات فرد مقابل باعث مي‌شود عشق شما عاقلانه و معني دار باشد.

شفقت و دلسوزي (karuna):

اين عنصر، يعني شما تمايل و توانايي درد و رنج طرف مقابل را داشته باشيد. شما بايد رنج‌هاي او را درك كنيد و فقط اينگونه مي‌توانيد به او در كاهش رنجهايش كمك كنيد.

آزادي (upeksha):

داشتن آزادي زماني كه در رابطه با كسي هستيد، نشانه بسيار محكم و مطمئني از عشق واقعي است. بايد بدانيد عشق بردگي و اسارت نيست. اين آزادي باعث مي‌شود كه هر دو طرف در رابطه خود حقيقي و اصيل باشند و در اين صورت مطمئن مي‌شود كه معشوقه آنها، خود او را همانطور كه هست دوست دارد.

علاوه بر آن، وقتي عشق به اين كيفيت مي‌رسد، به اين معني است كه شما آزاد هستيد تا عقايد و ايده‌هاي خود را بدون احساس ترس يا ناراحتي با يكديگر به اشتراك بگذاريد، تفاوت‌ها و نظرات مخالف را بپذيريد و در كنار هم رشد كنيد.

خوشبختي (mudita):

اين عنصر، تمام 4 عنصر قبلي را به هم متصل مي‌كند. هنگامي كه شما عاشق كسي هستيد، او شما را با شادي حقيقي سرشار مي‌كند. احساس رضايت و خوشحالي مي‌كنيد و هر روز در مقابل مشكلات قوي‌تر مي‌شويد. بايد بدانيد كه اگر احساس شما باعث ترس، اضطراب و پنهان كاري شود هرگز عشق نيست. 

تفاوت عشق بين زن و مرد در نحوه ابراز، شدت، نوع بيان و... مي‌تواند ناشي از تفاوت‌هاي ميان دوجنس باشد. با آگاهي از اين تفاوت‌ها مي‌توانيد از بودن در كنار يكديگر بيشتر لذت ببريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه عشق واقعي و عناصر عشق مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگيريد.

 

منبع : عناصر عشق و راه هاي تشخيص عشق واقعي


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.