مبدل پوشي | علائم ، نشانه ها و درمان مبدل پوشي

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مبدل پوشي | علائم ، نشانه ها و درمان مبدل پوشي

۱۰۰ بازديد

درگ كويين ها چه كساني هستند؟ مبدل پوشي به چه معنا است؟ برخي افراد رفتار‌ها و گرايشات نسبتا متفاوتي از ديگر افراد جامعه دارند كه موجب جلب توجه سايرين مي‌شود. يكي از اين رفتار‌ها پوشيدن لباس‌هاي جنس مخالف يا مبدل پوشي است. مبدل پوشي طيفي از رفتارهاي مختلف را در بر مي‌گيرد كه برخي از آن‌ها اختلال جنسي محسوب مي‌شوند. اختلال مبدل پوشي جنسي در يك سير رشدي بروز پيدا مي‌كند و نشانه‌هاي مختص به خود را دارد. در اين اختلال فرد براي رسيدن به برانگيختگي جنسي نياز به پوشيدن لباس از جنس مخالف دارد. براي اطلاع از ساير اختلالات جنسي كليك كنيد.
تماس با مشاور  



منبع: مبدل پوشي | علائم ، نشانه ها و درمان مبدل پوشي



مبدل پوشي

مبدل پوشي يعني فرد لباس‌هايي را بپوشد كه مختص به جنس مخالفش باشد؛ اغلب مردان اين كار را انجام مي‌دهند و به افرادي كه چنين تمايلاتي دارند درگ كويين گفته مي‌شود. هر گونه تمايل به پوشيدن لباس‌هاي جنس مخالف مبدل پوشي حساب مي‌شود. افراد ممكن است دلايل مختلفي براي اين كار داشته باشند؛ از يك ميل ساده به انجام آن تا اجبار آن مي‌تواند جزء اين دلايل باشد. اين اختلال جز زير مجموعه اختلالات نابهنجاري جنسي محسوب مي‌شود اما همه‌ي افراد مبتلا انحراف جنسي ندارند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انحرافات جنسي كليك كنيد.

انواع مبدل پوشي

مبدل پوشي در اشكال مختلف و با اهداف مختلف ديده مي‌شود كه در ادامه به شرح آن‌ها پرداخته‌ايم:

1- مبدل پوشي مرتبط با افراد تراجنسيتي يا ترنس: افراد تراجنسيتي كساني هستند كه هويت جنسي مطابق بر بدن خود را قبول ندارند. يعني فرد عليرغم اينكه بدن مردانه يا زنانه دارد، هويت مردانه يا زنانه مرتبط با بدنش را نمي‌پذيرد و خود را جزء گروه جنس مخالف مي‌پندارد. در اين شرايط براي مثال فرد عليرغم داشتن بدن مردانه، مبادرت به پوشيدن لباس زنانه مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ترنسكشوال كليك كنيد.

2- مبدل پوشي بدون ارتباط با تراجنسيتي: در طول تاريخ برخي زنان براي شركت در جنگ، فرار از تجاوز، جلب توجه اجتماعي-سياسي، به دست آوردن مشاغل مردانه و موارد ديگر به مبدل پوشي مبادرت ورزيده‌اند. در بسياري از فرهنگ‌ها مبدل پوشي آييني وجود دارد.

3- ملكه زرق و برق و پادشاه زرق و برق: افرادي هستند كه لباس‌هاي جنس مخالف را به نحوي مي‌پوشند كه شديدا جلب توجه مي‌كند و در پر زرق و برق‌ترين حالت ممكن اين كار را مي‌كنند؛ گاه با استفاده از لباس‌ها و آرايش‌هاي زنانه به اجراي نمايش و شو و رقص مي‌پردازند و مبدل پوشي را به عنوان شغل برمي‌گزينند. به اين افراد درگ كويين گفته مي‌شود.

4- مبدل پوشي همراه با فتيشيسم: برخي افراد مبتلا به فتيشيسم، معمولا مردان، به عنوان بخشي از اختلال يادگار خواهي خود، مبدل پوشي مي‌كنند و از طريق آن به تحريك جنسي مي‌رسند. در واقع در اين افراد فتيش يك جسم بي جان مثل لباس زير زنانه است كه فرد آن را به تن خود مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه فتيشيسم كليك كنيد.

5- اختلال مبدل پوشي جنسي: در ادامه به شرح مفصل اين نوع اختلال خواهيم پرداخت.

اختلال مبدل‌پوشي جنسي

اختلال مبدل پوشي جنسي عبارت است از تخيلات يا اميال فرد براي پوشيدن لباس جنس مخالف به عنوان وسيله‌اي براي برانگيخته شدن و اقدام براي خودارضايي يا مقاربت جنسي. مبدل پوشي جنسي معمولا در مردان بيشتر از زنان ديده مي‌شود و به شكل خاص در مردان دگرجنس خواه وجود دارد. فرد مبدل پوش تمايل پيدا مي‌كند مثل فرد جنس مخالف لباس پوشيده، يك تكه يا چند تكه لباس جنس مخالف را تن مي‌كند و سپس به ارضاي جنسي خود مي‌پردازد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خودارضايي كليك كنيد.

اين نوع ارضا محدود به پوشيدن لباس نمي‌شود و ممكن است فرد حالات و رفتار جنس مخالف را هم تقليد كند. در اين اختلال فرد به طور كلي هويت خود را متفاوت از جنيستش نمي‌داند و بعد از ارضاي جنسي لباس‌ها را بيرون كرده و به هويت خود باز مي‌گردد. در يك حالت خاص از مبدل خواهي فرد وقتي به خودش به عنوان جنس مخالف فكر مي‌كند، تحريك جنسي مي‌شود.

ملاك‌هاي تشخيص اختلال مبدل‌پوشي جنسي

براي اينكه بتوان گفت فردي اين اختلال را دارد، نشانه‌هاي زير را براي يك مدت طولاني بايد داشته باشد:

_ فرد مكررا و شديدا با پوشيدن لباس‌هاي جنس مخالف و استفاده از زيور آلات آن‌ها تحريك مي‌شود. اين تحريك هم در خيالپردازي‌هاي فرد ديده مي‌شود هم در اميال و خواسته‌هاي فرد.

_ اين نوع رفتار فرد باعث ايجاد پريشاني و اضطراب مي‌شود و عملكرد و رابطه جنسي فرد را تحت تاثير قرار مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه رابطه جنسي كليك كنيد.

_ براي تشخيص لازم است نشانه‌هاي اختلال و مبدل پوشي حداقل به مدت 6 ماه وجود داشته‌باشند و كاركرد اجتماعي، شغلي و تحصيلي فرد را تحت  تأثير قرار دهند.

سير اختلال مبدل‌پوشي جنسي

اين اختلال معمولا از كودكي شروع مي‌شود و در همان سنين پايين فرد علاقه زيادي به وسايل و لباس‌هاي جنس مخالف نشان مي‌دهد. اين سير در نوجواني و بلوغ ادامه پيدا مي‌كند و فرد با لباس‌هاي جنس مخالف احساس لذت پيدا مي‌كند. ممكن است فرد در جريان عاشق شدن و شروع رابطه با جنس مخالف، تحريك توسط مبدل خواهي‌اش كاهش پيدا كند يا حذف شود. البته اين امر موقتي بوده و در طي جواني اين رفتار در اوج خود قرار خواهد گرفت و هرچه در دوران كودكي و نوجواني بيشتر لباس‌هاي زنانه بپوشد و به اين كار تشويق و تقويت شود، تمايلش بيشتر مي‌شود.

در افرادي كه مسن هستند ممكن است اين علاقه به پوشيدن لباس‌هاي جنس مخالف به جاي ارضاي جنسي منجر به آرامش رواني شود. به طور كلي فردي كه به اختلال مبدل پوشي جنسي مبتلا است اغلب به خاطر پيامدها و بازخوردهاي منفي ديگران از افسردگي و اضطراب و احساس گناه و شرم رنج مي‌برد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه افسردگي كليك كنيد.

درمان اختلال مبدل پوشي جنسي

مبدل پوشي به خودي خود نياز به درمان ندارد اما در صورتي كه تبديل به اختلال شود مي‌توان با استفاده از روش‌هايي همچون روانكاوي به ريشه‌يابي و شناسايي علت‌ها و سپس درمان پرداخت. مبدل پوش‌ها گاه به دادگاه فرستاده شده و براي آن‌ها درمان در نظر گرفته مي‌شود. هر چند افراد مبدل پوش اغلب به سراغ درمان نمي‌روند و نمي‌خواهند خود را تغيير دهند، اما گروهي آن‌ها خود به دلايلي همچون افسردگي، درگير شدن با اعتياد و يا ملال جنسيتي به دنبال درمان مي‌روند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روانكاوي كليك كنيد.

در صورتي كه اين افراد براي درمان رجوع كنند مي‌توانند از خدمات روانشناسان متخصص در حيطه جنسي بهره برده و از انواع درمان‌هاي شناختي رفتاري، رفتار درماني، روانكاوي، روان پويشي و ... بهره ببرند. در روش‌هاي روان درماني به فرد آموزش داده مي‌شود تا محرك جنسي خود را به شكل سازگارانه تغيير دهد و به محرك‌هاي پذيرفته شده پاسخ جنسي دهد.

روش ديگر ايجاد بيزاري با استفاده از تقويت منفي است. همچنين دريافت مشاوره جنسي از مشاوران مركز هنر زندگي مي‌تواند براي ايجاد يك سبك زندگي با كيفيت بالاتر موثر باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه رفتار درماني كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع اختلالات جنسي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.


منبع: مبدل پوشي | علائم ، نشانه ها و درمان مبدل پوشي

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.