تاثير سيگار بر جنين در دوران بارداري

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تاثير سيگار بر جنين در دوران بارداري

۱۰۳ بازديد

سيگار كشيدن در بارداري مي‌تواند هم براي جنين و هم براي مادر خطراتي را به دنبال داشته باشد. مواد شيميايي خطرناك مثل مونوكسيد كربن و نيكوتين موجود در سيگار سلامت نوزاد را به خطر مي‌اندازد. مادر براي به دنيا آوردن يك نوزاد سالم به مراقبت‌هاي پيش از بارداري نياز دارد؛ ترك سيگار و يا هر ماده سمي ديگر از جمله اين مراقبت‌ها است. بي توجهي به خطرات و آسيب‌هاي احتمالي به جنين، اهميت ترك سيگار را براي مادران كم كرده است اما فراموش نكنيد كه مسئوليت سلامت نوزاد پيش از هر كسي با مادر بوده و اتفاقات دوران بارداري، مي‌تواند كل زندگي نوزاد را تحت الشعاع قرار دهد. آگاهي از تاثير سيگار و خطرات تهديدكننده جنين به مادران كمك مي‌كند كه راحت‌تر براي ترك سيگار اقدام كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خطراتي كه جنين را تهديد مي‌كند كليك كنيد.شماره تماس مشاوره روانشناسي



منبع: تاثير سيگار بر جنين در دوران بارداري


8 خطر سيگار كشيدن در دوره بارداري

1. اقدام به بارداري

اگر سيگار مي‌كشيد و قصد بارداري داريد، ترك سيگار اولين كاري است كه بايد انجام دهيد. سيگار كشيدن مي‌تواند مانع از بارداري شده و حتي در 3 ماهه اول نيز بر روي سلامت جنين تاثير مي‌گذارد. طبق آمارها موفقيت در باردار شدن افراد غير سيگاري، تقريبا دو برابر افراد سيگاري است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ترك سيگار كليك كنيد.

2. سيگار كشيدن در بارداري | سقط جنين و مرده زايي

از دست دادن ناگهاني جنين در هر مرحله‌ي بارداري يك اتفاق بسيار غم انگيز است. سقط جنين معمولا در 3 ماهه اول بارداري رخ مي‌دهد، اما در مواردي حتي در 20 هفتگي نيز اتفاق مي‌افتد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سقط جنين كليك كنيد.

3. بارداري خارج از رحم

نيكوتين، مي‌تواند باعث انقباض لوله‌هاي فالوپي شود. ممكن است اين انقباض از انتقال جنين به رحم جلوگيري كرده و باعث حاملگي خارج از رحم شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بارداري خارج از رحم كليك كنيد.

4. سيگار كشيدن در بارداري |  منقبض شدن جفت

جفت، شاهراه حيات جنين است كه در دوران بارداري شكل مي‌گيرد تا اكسيژن و مواد مغذي را به جنين برساند. سيگار كشيدن، باعث انقباض يا پارگي جفت شده و با خونريزي همراه مي‌شود. در اين صورت سلامت مادر و جنين به خطر افتاد و حتي ممكن است منجر به مرگ آن‌ها بشود.

5. جنين پيش رحمي و كمبود اكسيژن

جفت به صورت طبيعي، به سمت بالاي رحم رشد مي‌كند و اين مسئله باعث آزاد بودن گردنه رحم مي‌شود. سيگار كشيدن در بارداري باعث مي‌شود كه جفت در قسمت پاييني باقي مانده و قسمتي از دهانه رحم يا تمام آن را مسدود كند. در اين صورت ممكن است رحم پاره شود و باعث خونريزي شديد و محروم شدن جنين از اكسيژن و مواد مغذي گردد.

6. زايمان زودرس

سيگار كشيدن در بارداري باعث زايمان زودرس مي‌شود و اين مسئله احتمال آسيب در قسمت شنوايي، ناتواني ذهني، مشكلات يادگيري و رفتاري را افزايش داده و حتي ممكن است كه در مواردي منجر به مرگ نوزاد شود. 

7. وزن كم هنگام تولد

كم وزني فقط به معناي كوچك بودن نوزاد نيست، بلكه مي‌تواند منجر به مشكلات و ناتواني‌هاي ديگري همچون تاخير رشدي، فلج مغزي، اختلال بينايي و شنوايي و حتي مرگ ناگهاني نوزاد شود. ترك سيگار قبل بارداري يا حتي حين آن، احتمال تولد نوزاد كم وزن را تا حد زيادي كاهش مي‌دهد. 

8. نقص‌هاي هنگام تولد

سيگار كشيدن در بارداري احتمال بروز نقايص مادر زادي نوزاد را افزايش مي‌دهد. مشكلات قلبي به دليل ايجاد اختلال در ساختار و شكل گيري قلب ايجاد مي‌شود كه با نامنظمي ضربان يا افزايش ضربان قلب همراه است. همچنين شكاف كام نيز يكي ديگر از پيامدهاي احتمالي شايع سيگار كشيدن در بارداري است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خطرات بارداري كليك كنيد.

تاثير دود غير مستقيم سيگار در دوران بارداري

دود دست دوم يا دود محيطي، بسيار خطرناك‌تر از مصرف سيگار توسط خود فرد است. اين دود تركيبي از سوختن دخانيات و بازدم دود شخص مصرف كننده بوده و به دليل مضرتر بودن اين دود تاثير جدي بر سلامت مادر و جنين مي‌گذارد. از عوارض استنشاق دود دست دوم مي‌توان به احتمال سقط جنين، مرده زايي، وزن كم نوزاد، بارداري خارج رحم و سندروم مرگ ناگهاني نوزاد اشاره كرد. از طرف ديگر ممكن است نوزاد به بيمارهايي همچون آلرژي، آسم، عفونت ريه و عفونت گوش مبتلا شود.

راهكارهاي ترك سيگار در دوره بارداري

1. سعي كنيد از افراد سيگاري دوري كرده و خانه خود را از سيگار خالي كنيد.

2. سيگار، فندك و هر نوع آتش زن‌هاي ديگر را مخفي كرده و آن‌ها را از جلوي چشم خود دور كنيد.

3. نوشيدني‌هاي كافئين دار ميل شما را به كشيدن سيگار افزايش مي‌دهد. مصرف قهوه را در طول روز كمتر كنيد.

4. به هيچ وجه الكل مصرف نكنيد؛ چرا كه هم براي جنين خطر داشته و هم ميل شما را به كشيدن سيگار افزايش مي‌دهد.

5. عادات سيگار كشيدن خود را تغيير دهيد. مثلا اگر به كشيدن سيگار در حين رانندگي عادت كرده‌ايد آن را با گوش دادن به موسيقي و همخواني با آن جايگزين كنيد.

6. از موقعيت‌هايي كه در آن بيشتر سيگار مي‌كشيد، خودداري كرده  و از شرايط وسوسه انگيز دوري كنيد.

7. در صورت نياز جدي به سيگار، از آدامس‌هاي نيكوتين دار و ترجيحا بدون قند استفاده كنيد.

8. با مادراني كه مشكل مشابه دارند يا عوارض سيگار كشيدن در بارداري را بر فرزندشان تجربه كردند، ارتباط داشته باشيد.

9. فعاليت خود را افزايش دهيد تا ذهنتان از وسوسه سيگار كشيدن خالي شود. مثلا ورزش‌ها و فعاليت‌هاي سبكي همچون پياده روي انجام دهيد يا كتاب بخوانيد. اين فعاليت‌ها به تجربه دوره بارداري سالم كمك مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بارداري كليك كنيد.

پس از ترك سيگار بدن چه تغييري مي‌كند؟

مزاياي ترك سيگار، چند روز پس از ترك خود را نشان داده و ضربان قلب نوزاد دلبندتان به حالت عادي بر خواهد گشت و احتمال بروز مشكلات تنفسي براي او كاهش مي‌يابد. ممكن است پس از چند روز، علائم ترك سيگار خود را نشان دهد، سرفه، عدم تمركز، تحريك پذيري و سردرد برخي از آنها هستند، اما تمام اين علائم موقتي بوده و پس از دو هفته از بين مي‌روند. توجه داشته باشيد كه بروز علائم در اين مدت ممكن است كمي شديد باشد.

بخاطر داشته باشيد كه تحمل پيامدهاي ترك سيگار، بسيار آسان‌تر از تحمل مشكلاتي است كه سيگار كشيدن در بارداري بر زندگي شما و نوزادتان وارد خواهد كرد. مشاوره كودك مي‌تواند اطلاعات بيشتري در مورد سلامت كودك در اختيارتان قرار دهيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

حقيقتي درباره سيگار كشيدن در دوران بارداري

متاسفانه بسياري از مادران، با آگاهي از خطرات واضح و شناخته شده ناشي از كشيدن سيگار در باردراي و اثرات آن بر جنين، باز هم در اين دوران سيگار را كنار نمي‌گذارند. حدود 10 درصد از مادران گزارش داده‌اند كه در سه ماهه آخر بارداري همچنان سيگار مي‌كشيدند. توجه كنيد كه تنها راه قطعي براي اجتناب از عوارض سيگار كشيدن در دوران حاملگي، ترك كامل آن است. اجتناب از سيگار و دود آن حتي بعد از زايمان نيز اهميت دارد. اثرات منفي دود سيگار بر نوزاد و شير مادر را جدي گرفته و براي حفظ سلامت هردويتان، سبك زندگي خود را تغيير دهيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تاثير دود سيگار بر نوزاد كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اثر سيگار بر بارداري و راه هاي ترك آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.


منبع: تاثير سيگار بر جنين در دوران بارداري

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.