چرا قربانيان آزار جنسي براي درمان اقدام نمي كنند؟

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

چرا قربانيان آزار جنسي براي درمان اقدام نمي كنند؟

۹۸ بازديد

پس از تجاوز بسياري از قربانيان آزار جنسي براي درمان اقدام نمي‌كنند، موانع قربانيان تجاوز جنسي براي درمان آن‌ها را محكوم به تحمل فشارهاي رواني زيادي مي‌كند. آزار جنسي تبعات منفي فراواني براي فرد به همراه دارد. شخص قرباني در خلوت و تنهايي خود بارها اين حادثه را مرور مي‌كند، بغض مي‌كند و زير گريه مي‌زند، حتي اين تصاوير آزارنده در خواب هم تكرار مي‌شود. قرباني آزار جنسي از احساس ناامني، عذاب وجدان، گناه، ترس، خشم و نفرت آكنده مي‌شود و ممكن است به انواع اختلالات اضطرابي دچار شوند. دردهايي كه ممكن است تا سال‌ها باقي بماند و التيام پيدا نكنند در صورتي كه روان درماني و بهره‌مندي از مشاوره كنترل استرس كمك مي‌كند تا با تخليه هيجان‌هاي منفي، تقويت توانايي مديريت هيجان، ذهن آگاهي و كمك براي بهبود بهزيستي رواني به مرور قادر شويد زندگي خود را از نو بسازيد.

تماس با مشاور



منبع: چرا قربانيان آزار جنسي براي درمان اقدام نمي كنند؟


آزار جنسي چه اثرات منفي براي قرباني به همراه دارد؟

فردي كه قرباني تجاوز جنسي مي‌شود تا مدت‌ها از خانه بيرون نمي‌رود، هميشه نگران و مضطرب است. گاهي قرباني فكر مي‌كند اگر خود را حسابي به كاري مشغول كند ديگر مساله آزار جنسي را فراموش مي‌كند. در حالي كه تلاش بيش از حد براي از سرگيري زندگي عادي، روح و روان تان را در هم مي‌شكند و كاركرد شغلي، تحصيلي و روابط اجتماعي تان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. بسياري از قربانيان آزار جنسي به انواعي از اختلالات رواني همچون اختلال استرس پس سانحه و اختلال كابوس دچار مي‌شوند و اضطراب و استرس فراواني را تجربه مي‌كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات مربوط به سانحه و اختلال كابوس كليك كنيد.

دلايل عدم اقدام براي درمان در قربانيان آزار جنسي

قربانيان آزار جنسي به دلايل مختلف ممكن است تمايلي براي صحبت كردن در مورد حادثه اي كه برايشان اتفاق افتاده نداشته باشند؛ عمده‌ترين اين دلايل عبارتند از:

1- ترس در كودكان قرباني آزار جنسي

قرباني‌هاي كودك آزار جنسي به دليل ترسشان به احتمال زياد اين موضوع را با والدين خود مطرح نمي‌كنند. در اينجاست كه نقش والدين بسيار اهميت دارد. كودكان چون نگرشي نسبت به مسائل جنسي ندارند، در مورد اين قضيه با والدين خود صحبت نمي‌كنند ولي آن را در غالب تغييرات رفتاري نشان مي‌دهند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه  كودك آزار جنسي كليك كنيد.

لازم است والدين با آموزش مسائل جنسي مي‌توانند كودك خود را در مقابل چنين مسائلي ايمن كنند. اگر تغييرات بارزي در خواب، غذا خوردن، حرف زدن و روابط با ديگران در كودك مشاهده كرديد بهتر است به يك متخصص مراجعه كنيد. كودكاني كه مورد آزار جنسي قرار گرفته‌اند در بزرگسالي به مشكلات روحي بيشتري دچار مي‌شوند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه آموزش مسائل جنسي به كودكان كليك كنيد.

2- ترس از آبرو و تمايل براي پنهان كردن آزار جنسي

بزرگسالان قرباني جنسي معمولا ترس از آبرو، مورد قضاوت واقع شدن يا انگ خوردن باعث مي‌شود كه براي درمان اقدام نكنند. به دليل بازخوردهاي منفي كه نسبت به مسائل جنسي در سطح جامعه وجود دارد، برخي از زنان، از صحبت كردن در مورد مسائل جنسي اجتناب مي‌كنند.

مردان زيادي در كودكي يا در بزرگسالي مورد تجاوز و آزار جنسي قرار گرفته‌اند، با اين حال مردان نيز از بازگو كردن اينكه مورد آزار جنسي واقع شده‌اند، بيم زيادي دارند. چون تصور مي‌كنند انگ بزرگي ست كه به عنوان يك مرد مورد آزار جنسي قرار گرفته‌اند پس براي درمان و كمك مراجعه نمي‌كنند. در صورتي كه مورد آزار جنسي واقع شدن چيزي از مردانگي كم نمي‌كند.

3- راهكار دفاعي سركوب از موانع قربانيان تجاوز جنسي براي درمان

قربانيان آزار جنسي بسته به ميزان ترس و شرايطي كه تجربه مي‌كنند، ممكن است خاطرات آسيب را سركوب كنند. اين سركوب در افراد مختلف با درجات متفاوتي همراه است. سركوب كردن به معناي فراموش شدن حادثه دردناك نيست؛ بلكه اين ترس به شكلي ديگر خود را بروز مي‌دهد، ولي فرد به دليلِ استرس و اضطرابش آگاه نيست.

4- عدم تمايل به زنده كردن حادثه آزار جنسي

بسياري از افراد از اينكه خاطرات تجاوز جنسي دوباره زنده شود مي‌ترسند و براي درمان اقدام نمي‌كنند. غافل از اينكه هر چه بيشتر براي فراموش كردن آن حادثه تلاش كنيد در چرخه معيوبي گير مي‌افتيد كه ناكامي بيشتري را به دنبال دارد. جلسات درمان براي هر فرد متناسب با سطح توانايي او پيش مي‌رود، بازگو كردن حادثه و تحليل شرايط به شما كمك مي‌كند تا نسبت به آسيب بينش بيشتري كسب كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تجاوز جنسي كليك كنيد.

درمان براي قربانيان تجاوز جنسي چه دستاوردهايي به همراه دارد؟

مداخله سريع بعد از آزار جنسي با فراهم كردن فضاي ايمن به قرباني اين امكان را مي‌دهد كه بدون ترس از پيش داوري و مورد قضاوت واقع شدن با درمانگر خود صحبت كند. زماني كه موضوع را با يك فرد قابل اطمينان مطرح مي‌كنيد علاوه بر تخليه هيجاني، مغز قابليت بيشتري براي تحليل موضوع پيدا مي‌كند. از آن جايي كه قربانيان آزار جنسي شوك و ترس وحشتناكي را تجربه مي‌كنند، احساس عدم كنترل بر زندگي خود دارند.

از طرفي قرباني انبوهي از احساسات شرم و گناه، عذاب وجوان و بي ارزشي را تجربه مي‌كند و همين امر از موانع قربانيان تجاوز جنسي براي درمان است. طي درمان تجاوز جنسي افكار غير منطقي و احساساتي كه به دنبال آن افكار برانگيخته مي‌شوند، بررسي و به چالش كشيده مي‌شوند. درمان به قرباني كمك مي‌كند تا با راهكارهاي تنظيم هيجاني، اضطراب و افسردگي را كاهش دهد و با آموزش مهارت‌هاي زندگي و افزايش بهزيستي رواني، خودباوري فرد تقويت شده تا روزهاي آرامتري را تجربه كند. پيشنهاد مي‌كنيم براي كسب اطلاعات بيشتر مقاله درمان تجاوز جنسي را مطالعه كنيد.

درمان قربانيان آزار جنسي چگونه صورت مي‌گيرد؟

در مراحل اوليه بعد از تجاوز از تكنيك‌هاي مداخله در بحران و ايمن‌سازي در مقابل بحران‌ها و آسيب‌هاي بعدي استفاده مي‌شود و تلاش بر اين است تا احتمال ابتلا به اختلالات و بيماري‌هاي رواني در فرد قرباني به حداقل برسد. مهم است كه قربانيان براي درمان اقدام كنند و سكوت خود را بشكنند. پس از آن در جلسات روان درماني مي‌توان از روش‌هاي مواجه سازي، درمان‌هاي شناختي رفتاري و حساسيت زدايي منظم جهت بازگشت به زندگي و افزايش سلامت روان قربانيان بهره گرفت.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه موانع قربانيان تجاوز جنسي براي درمان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.


منبع: چرا قربانيان آزار جنسي براي درمان اقدام نمي كنند؟

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.