زايمان ديرتر از موعد | با گذشتن از وقت زايمان چه اقداماتي بايد انجام داد؟

هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

زايمان ديرتر از موعد | با گذشتن از وقت زايمان چه اقداماتي بايد انجام داد؟

۱۰۱ بازديد

زايمان ديرتر از موعد به چه شرايطي گفته مي‌شود با چه خطراتي همراه است؟ دوران بارداري در حالت طبيعي شامل 40 هفته است كه 280 روز از اولين روز لقاح تا روز زايمان را دربرمي‌گيرد. به طولاني‌تر شدن حاملگي از زمان ذكر شده زايمان ديرتر از موعد گفته مي‌شود. اين شرايط مي‌تواند خطراتي براي جنين داشته باشد كه از جمله اين خطرات مي‌توان به كاهش مايع آمنيوتيك اطراف جنين، تحت تأثير قرار گرفتن ضربان قلب كودك و پيچيدن و گره خوردن بند ناف اشاره كرد. در صورتي كه بعد از هفته 42 زايمان انجام نگيرد و مادر نيز قصد انجام زايمان طبيعي داشته باشد پزشكان از روش القاي زايمان استفاده مي‌كنند. در اين روش پزشك داروهايي به مادر تزريق مي‌كند كه باعث شروع شدن انقباضات رحمي شده و به باز شدن دهانه رحم نيز كمك مي‌كند.
تماس با مشاور



منبع: زايمان ديرتر از موعد | با گذشتن از وقت زايمان چه اقداماتي بايد انجام داد؟


زايمان ديرتر از موعد به چه شرايطي گفته مي‌شود؟

حاملگي در حالت طبيعي 40 هفته را شامل مي‌شود. به عبارت ديگر اين دوران از روز لقاح تا روز زايمان چيزي در حدود 280 روز طول مي‌كشد. با اين حال زايمان تا هفته چهل و دوم نيز در بسياري از موارد نرمال محسوب مي‌شود اما اگر فرد بيش از 42 هفته باردار باشد پزشكان تشخيص بارداري ديرتر از موعد را براي او در نظر مي‌گيرند. اين وضعيت مي‌تواند خطراتي براي جنين به همراه داشته باشد كه در ادامه به توضيح آن‌ها پرداخته‌ايم.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه خطرات تهديد كننده جنين كليك كنيد.

 

نشانه‌هاي زايمان ديرتر از موعد

اگر خودتان متوجه گذشتن موعد زايمان نشده باشيد برخي نشانه‌ها به پزشك كمك مي‌كند تا بتواند در اين باره آگاه شود. از جمله اين نشانه‌ها مي‌توان به شروع حركات روده‌اي جنين و وجود مدفوع در مايع آمنيوتيك اشاره كرد كه از طريق سونوگرافي قابل مشاهده است. همچنين در هفته‌هاي آخر بارداري مايع آمنيوتيك به تدريج كاهش مي‌يابد به همين خاطر كم شدن حجم اين مايع در رحم نيز مي‌تواند در اين زمينه به پزشكان هشدار بدهد.

 

زايمان ديرتر از موعد و خطرهاي آن

پژوهش‌ها و مشاهدات باليني نشان مي‌دهد كه زايمان ديرتر از موعد همواره احتمال بروز برخي خطرها براي جنين و مادر را افزايش مي‌دهد كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- بروز سندروم زايمان ديررس در كودك با علائمي نظير كاهش چربي، نرمي و لطافت پوست، بروز تغييراتي در مايع آمنيوتيك، بند ناف و پوست كودك همراه است كه تحت تأثير اولين حركات روده‌اي در او و وارد شدن مدفوع به مسير تنفسي كودك قرار دارد و به مشكلات تنفسي مي‌انجامد.

- كاهش پيدا كردن مايع آمنيوتيك اطراف جنين كه در اصطلاح تخصصي اليگوهيدرامنيوس ناميده مي‌شود. در پي اين وضعيت اغلب ضربان قلب كودك تحت تأثير قرار مي‌گيرد و احتمال پيچيده شدن يا گره خوردن بند ناف دور او نيز افزايش مي‌يابد.

- افزايش وزن بيش از حد جنين در اين شرايط زايمان طبيعي را دشوار مي‌كند براي مثال ممكن است شانه‌هاي كودك پشت استخوان لگن گير كند كه به اين وضعيت ديستوني شانه گفته مي‌شود. علاوه بر اين‌ها پس از زايمان نيز احتمال بروز عفونت‌هاي واژينال در بانواني كه تجربه زايمان ديررس داشته‌اند بيش از ديگران وجود دارد.

 

چه كساني بيشتر در معرض زايمان ديرتر از موعد قرار دارند؟

بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه زايمان ديررس در بانوان با برخي شرايط و ويژگي‌ها بيشتر اتفاق مي‌افتد كه از جمله آن‌ها بايد به موارد زير اشاره كرد.

- افرادي كه اولين بارداري خود را تجربه مي‌كنند چراكه اين افراد بيشتر احتمال دارد در تعيين سن بارداري خود دچار اشتباه شوند.

- داشتن سابقه زايمان ديررس در حاملگي‌هاي قبلي

- پسر بودن و وزن زياد جنين

براي آگاهي بيشتر در زمينه خطرات بارداري كليك كنيد.

 

روش هاي خانگي و پزشكي براي پيشگيري از زايمان دير تر از موعد

روش‌هاي مختلفي وجود دارند كه به كمك آن‌ها مي‌توان از زايمان ديررس پيشگيري كرد. علاوه بر انجام سونوگرافي منظم، پزشك به شما توصيه مي‌كند تا اقدامات زير را انجام دهيد. اين اقدامات تا حد زيادي به كنترل زايمان ديرتر از موعد كمك مي‌كنند كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- شمردن تعداد ضربات جنين به شكم. تعداد ضربات جنين درهفته‌هاي آخر ممكن است به دليل كمبود فضا براي جنين كاهش پيدا كند. اما اين ضربات نبايد به طور كامل قطع شوند. در نتيجه در اواخر دوران بارداري توجه بيشتري به تعداد ضربه‌هاي جنين به شكم داشته باشيد.

- چك كردن ضربان قلب جنين در هفته‌هاي آخر از اهميت بسيار بيشتري برخوردار است چراكه در صورت طولاني شدن زايمان و ايجاد مشكلاتي در بند ناف و مايع آمنيوتيك ضربان قلب كودك تحت تاثير قرار مي‌گيرد. در نتيجه تلاش كنيد تا در هفته‌هاي آخر دوبار براي بررسي صحت ضربان قلب جنين اقدام كنيد.

- در صورت مشكوك شدن به طولاني شدن زايمان آزمايش اندازه گيري سطح آمنيوتيك به شما پيشنهاد مي‌شود كه به كمك آن مي‌توانيد به تشخيص دقيق‌تري در اين باره دست يابيد.

 

پزشكان هنگام مواجهه با زايمان ديرتر از موعد چه كاري انجام مي‌دهند؟

افرادي كه دچار زايمان ديررس هستند در حقيقت پس از 42 هفتگي نيز دچار درد و علائم زايمان نمي‌شوند. در اين شرايط اگر مادر تمايلي به عمل سزارين نداشته باشد از روش القاي زايمان استفاده مي‌شود. در اين روش پزشك داروهايي به مادر تزريق مي‌كند كه باعث شروع شدن انقباضات رحمي شده و به باز شدن دهانه رحم نيز كمك مي‌كند. از جمله ديگر روش‌هاي القاي زايمان مي‌توان به ايجاد شكاف در غشاء كيسه آب، پارگي كيسه آمنيوتيك و استفاده از ژل‌هاي نرم كننده دهانه رحم اشاره كرد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه بارداري كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

 - آيا اين شرايط مي‌تواند به مرگ جنين منجر شود؟

متأسفانه اين مسئله در مواردي كه افراد بسيار دير به پزشك مراجعه مي‌كنند و مشكلاتي نظير پيچيدن بند ناف دور كودك پيش مي‌آيد ديده مي‌شود. در نتيجه بايد در زمان بندي بارداري خود با دقت بيشتري عمل كنيد. معمولاً مراجعه منظم به پزشك زنان و انجام سونوگرافي از زايمان ديررس و پيامدهاي آن پيشگيري مي‌كند.

- از روش القاي زايمان در موارد ديگري به غير از زايمان ديرتر از موعد نيز استفاده مي‌شود؟

بله در شرايطي نظير زماني كه كيسه آب پاره مي‌شود اما علائم زايمان آغاز نمي‌شود، يا در مواردي نظير دچار بودن مادر به شرايط پزشكي خاص مثل ديابت يا فشار خون بارداري نيز از اين روش استفاده مي‌كنند تا زايمان با سهولت بيشتري انجام شوند. به طور كلي القاي زايمان در مواردي به كار مي‌رود كه زايمان طبيعي بايد اتفاق بيفتد اما علائمي نظير انقباضات رحمي وجود ندارند.

براي دريافت مشاوره در زمينه زايمان ديرتر از موعد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.


منبع: زايمان ديرتر از موعد | با گذشتن از وقت زايمان چه اقداماتي بايد انجام داد؟

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.