دوستيابي براي كودكان دبستاني هميشه آسان نيست. بسياري از مادراني كه كودكان دبستاني دارند نگران اين موضوع هستند كه چرا فرزندشان نميتواند در مدرسه به راحتي با ديگران ارتباط برقرار كند و با همسنوسالان خود دوست شود. مهارت دوستيابي در كودكان دبستاني يكي از مهمترين مهارتهاي دوران كودكي محسوب ميشود. كودكان در جريان دوستي و بازيهايي كه با يكديگر انجام ميدهند از لحاظ رشد اجتماعي نيز پيشرفت مي كنند. در حقيقت دوستي لازمه رشد مناسب كودكان محسوب مي شود و كودكاني كه مهارت كافي در اين زمينه ندارند در آينده با مشكلات بيشتري درارتباطات اجتماعي مواجه خواهند شد. در ادامه اين مقاله به ارائه نكاتي پرداختهايم كه مطالعه آن به شما كمك مي كند بتوانيد به فرزند خود در دوستيابي كمك كنيد.
منبع: دوستيابي در كودكان دبستاني
دوستيابي براي كودكان دبستاني هميشه آسان نيست. بسياري از مادراني كه كودكان دبستاني دارند نگران اين موضوع هستند كه چرا فرزندشان نميتواند در مدرسه به راحتي با ديگران ارتباط برقرار كند و با همسنوسالان خود دوست شود. مهارت دوستيابي در كودكان دبستاني يكي از مهمترين مهارتهاي دوران كودكي محسوب ميشود. كودكان در جريان دوستي و بازيهايي كه با يكديگر انجام ميدهند از لحاظ رشد اجتماعي نيز پيشرفت مي كنند. در حقيقت دوستي لازمه رشد مناسب كودكان محسوب مي شود و كودكاني كه مهارت كافي در اين زمينه ندارند در آينده با مشكلات بيشتري درارتباطات اجتماعي مواجه خواهند شد. در ادامه اين مقاله به ارائه نكاتي پرداختهايم كه مطالعه آن به شما كمك مي كند بتوانيد به فرزند خود در دوستيابي كمك كنيد.
منبع: دوستيابي در كودكان دبستاني
فرايند رشد اجتماعي كودكان
از نظر روانشناسي 5 مرحله از رشد اجتماعي وجود دارد كه بر مهارت دوستيابي در كودكان تاثير مي گذارد. اين مراحل دقيقا پشت سرهم قرار ندارند و برخي زودتر از ديگران مي توانند به هر يك از مراحل رشد اجتماعي دست يابند. در ادامه به هر يك از اين مراحل اشاره كرده ايم
- مرحله اول 3 تا 7 سالگي؛ در اين مرحله كودكان كه در سنين زير مدرسه قرار دارند تنها قادر به انجام دوستيهاي لحظه اي ميباشند. آن ها تنها به صورت موقت با همسنوسالان خود كه در مجاورتشان قرار ميگيرند شروع به بازي ميكنند.
- مرحله دوم 4 تا 9 سالگي؛ در اين مرحله كودكان نوعي رابطه دوستي برقرار مي كنند كه به آن دوستي هاي يك طرفه گفته مي شود. در واقع كودك در اين سن با كساني كه به او كمك مي كنند تا به اهداف خود برسد رابطه دوستي برقرار مي كند.
- مرحله سوم 6 تا 12 سالگي؛ در اين سنين كودك قادر به برقراري دوستيهاي متقابل است. يعني دوستيهايي كه دو طرف مي توانند به نيازها و خواستههاي يكديگر اهميت و پاسخ دهند. البته در اين سنين هنوز دوستي متقابل به رشد كافي نرسيده است. كودكان دبستاني نهايتا تا اين مرحله از رشد اجتماعي را طي مي كنند.
- مرحله چهارم 11 تا 15 سالگي؛ در اين سنين افراد مي توانند دوستي هاي حمايتگرانه را با يكديگر داشته باشند.
- مرحله پنجم 12 سالگي به بعد؛ در اين دوران افراد روابط دوستانه اي با ديگران برقرار مي كنند كه طرفين هم زمان براي استقلال فردي يكديگر نيز اررزش و اهميت قائل هستند. آن ها احساسات و علائق مشتركشان را در اختيار يكديگر قرار ميدهند و روابط عميق تري را شكل مي دهند.
براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد آموزش دوستيابي در مدرسه كليك كنيد.
نقش والدين در پرورش مهارت دوستيابي در كودكان
راهكارهاي علمي زيادي وجود دارند كه به شما مي آموزند چگونه به فرزندتان كمك كنيد تا در دوستيابي مشكل كم تري داشته باشد و اين كار را با آساني و رضايت بيشتري انجام دهد. موارد زير تعدادي از اين راهكارها را به شما معرفي ميكند
- براي اين كه مهارت دوستيابي در فرزندتان پرورش يابد او را تشويق كنيد تا در فعاليتهاي فوق برنامه مدرسه خود شركت كند. اين فعاليتها ميتواند شامل برنامههاي ورزشي يا كلاسهاي هنري باشد كه به كودكان اين فرصت را مي دهد در فضايي دوستانه و غير درسي تعاملات مثبت بيشتري با يكديگر داشته باشند.
- برنامه اي ترتيب دهيد تا فرزندتان بتواند در فضاهاي بيرون از مدرسه و با نظارت شما با دوستان خود ملاقات كند. در واقع لازم است كه شما براي فرزندتان فرصتهااي بيشتري براي تعامل و بازي با همسنوسالانش فراهم كنيد.
- از فعاليتهايي كه فرزندتان براي دوستي با همسنوسالانش انجام ميدهد حمايت كنيد و او را به خاطر رفتارهاي دوستانهاي كه با ديگران انجام مي دهد به صورت كلامي و غير كلامي تشويق كنيد.
- در انتخاب مدرسه فرزندتان دقت بيشتري به عمل بياوريد و تلاش كنيد مدرسه اي را انتخاب كنيد كه فعاليتهاي فرهنگي متنوع تري در آن انجام مي شود و معلمان و مديران آموزشي براي درگير كردن بچهها در فرايند اموزشي بيشتر تلاش مي كنند.
براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد رشد شناختي كودك كليك كنيد.
چه زماني بايد به مشاور كودك مراجعه كنيم؟
گاه برخي كودكان با وجود تمام تلاش هاي والدينشان نمي توانند با همسن هاي خود ارتباط برقرار كرده و يا دائم رفتارهاي نابهنجاري از خود نشان ميدهند. اين كودكان معمولا با پرخاشگري، گريه هاي بي مورد، انزوا و گوشه گيري، خجالتي بودن، بد قلقي در جمع ها، ارتباط فقط با بزرگسالان و... شناسايي ميشوند. براي آشنايي با علل عدم توانايي دوستيابي كودكان كليك كنيد. همچنين مي توانيد براي رفع مشكل از خدمات مشاوره كودك استفاده نماييد.
براي دريافت مشاوره در زمينه مهارت دوستيابي در كودكان دبستاني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.